Jump to content

Avstandsmåler som oppgir vinkel i COS-verdi?


Kiwi

Recommended Posts

Finnes det en avstandsmåler som oppgir vinkel i COS-verdi?

 

Ser a Leica har en 1600 modell som oppgir vinkel, men det er tunvindt å bruke i felt for å regne TBR i hodet...

 

Lar det seg gjøre å få verdien fra Leicaen i Cos og ikke grader?

 

Evt. må jeg vel lage meg en liten tabell med overførte verdier. Det blir mange kolonner på feltkortet når jeg også skal ha kulefall fra innskyting 0 m osv... :roll:

 

Hadde håpet at jeg kunne klart meg med en avstandsmåler, og et godt feltkort..

 

Har Cos-indikator på riflene, men synes det er fort gjort å bomme på verdi..

 

Palm med exbal neste! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

"true ballistic range"=TBR so mdu påpeker, men:

 

Jeg er ute etter COS-verdien før de kødder det til med å gange den opp med sikteavstanden... Slik jeg har forstått det så får jeg bare TBR avstanden ut via Lepold, på noen på forhånd innstilte kulebaner, og det er rett og slett ikke bra nok over 500m..

 

Jeg ønsker å bruke den COS-verdien på mitt eget feltkort, og få et bedre resultat enn Leupold på lange avstander.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tja, jeg hadde håpet å slippe en kortstokk på jakt.. :wink:

 

Tanken var å gange kompensasjonen på siktet med cos verdi i hodet ganske kjapt mens jeg finner ei god skytestilling, fremfor å måtte titte på flere kort.. Med cos verdi er det kjapp % regning!

Link to comment
Share on other sites

På jakt så rekker man ikke så mange operasjoner - jeg ønsker rett og slett så få oppgaver som mulig når jeg skal gjøre meg klar til skudd.

Dersom jeg hadde hatt cos verdien sammen med avstanden fra avstandsmåleren, kunne jeg tatt alt kjapt i hodet mens jeg legger meg ned og prepper anlegg mv..

Nå blir det å måle avstand, se på kortet hva som er antall klikk, finne stilling, se på cos indikatoren, viser den .89 så er det altså 11% reduksjon i antall klikk, og det tar man greit i hodet før man til slutt klikker opp, puster korrekt og tar skuddet.

Høres kanskje ekstremt ut, men det gir mindre stress å skyte på langt hold om man har få og gode rutiner før skuddavgivelse.

Skulle jeg i tillegg dratt frem et kort som viser overgang mellom grader og cos verdier hadde jeg blitt enda mer sprø enn jeg alt er... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...