Jump to content

Fusion til 6.5x55 på storvilt


S1ndre

Recommended Posts

Kjøpte meg ny rifle i kaliber 6.5x55 for noen måneder siden og med på kjøpet fikk jeg en pakke med Fusion 140 grain. Jeg skal bruke rifla til storviltjakt (elg og rein) og lurer på om dette er en god kule til mitt bruksområde?

 

Skal ikke starte en ny diskusjon på 6.5 på elg, for kaliberet er mer enn godt nok på alt norsk vilt, men samtidig er det viktig å være nøye på kulevalget siden det er det minste tillatte kaliberet på storvilt. Er derfor litt skeptisk til å bruke Fusion på elg og vurdere å være på den sikre siden å kjøpe meg en pakke med Oryx i stedet. Noen som har synspunkter og erfaringer på dette?? På rein kan jeg kanskje bruke Fusion med god samvittighet?

Link to comment
Share on other sites

Fusion i 6,5x55 holder ikke kravet. Jeg har brukt den en del på rådyr og er generelt godt fornøyd, veldig bra presisjon og grei kule i rådyr. MEN jeg ville ikke brukt denne kule på elg, ikke heller selv om jeg ladet den til å holde kravet. Jeg har skutt et par rådyr i litt mer kreative vinkler, og da holdt ikke kulen godt nok sammen. Det var vel da snakk om noe tilsvarende belastning på kulen som å skyte i bogen på en middels elg eller noe.

 

Det finnes en tråd om ferdigammo til elg, sjekk den. Enkleste er Oryx og Lapua Mega som begge holder kravet og er lett tilgjengelig. Federal Premium med Trophy Bonded kule i 6,5x55 holder akkurat kravet, og det er en veldig bra kule. Så de på Jaktdepotet nylig, selv om de ikke finnes på hjemmesiden til Federal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...