Jump to content

Arving av pistol


LapuaMega

Recommended Posts

Hallo

Jeg har en far, som er eier av to pistoler (22lr og en Ruger.) Han har vært aktivmedlem av en pistolklubb. Noe ikke jeg er. Det jeg har lyst til er arve disse pistolene, når tiden er inne for det.

Grunnet til at jeg vil arve de er fordi jeg synes det er gøy å samle på litt forskjellige våpen og skyte med dem på blink. (har egen skytter bane)

 

For å arve disse pistolene må jeg bli medlem av en pistolklubb. Eller trenger jeg bare å søke om de på samme måte som man søker om rifle / hagle? Og hva vil det si å være en aktiv pistolskytter? Men er det ikke en sånn regel som sier at politiet har ikke krav på å ta fra deg ting du har arvet (arveretten)?

 

Dett blei litt innviklet og mange spørsmål, men håper dere skjønner det.

Link to comment
Share on other sites

..................Men er det ikke en sånn regel som sier at politiet har ikke krav på å ta fra deg ting du har arvet (arveretten)?..............

Det kan godt vere at det er noen slike regler, men det skal jeg ikke si for sikkert. Men det politiet gjør er å pålegge deg å blombere dem (i praksis ødelegge dem), og så kan du beholde dem så mye du vil.

 

Som nevnt ovenfor i et annet svar......skal du arve dem i funksjonerbar tilstand, må du vere medlem i en pistolklubb og kunne redgjøre for hvilke øvelser ihht Norges Skyteforbund desse pistolene skal benyttes til.

Link to comment
Share on other sites

du må nok melde deg inn en pistolklubb eller plomper pistolen jeg avret ei gammel pump halge av tippoldfaren den er reg som et arve da får man ikke kjøpt ammo til våpenet samme som de samler våpen våpen er reg som et sammel oppgjet da får man heller ikke kjøpt ammo til våpenet! så uannsett vist du hadde arvet ei rifle eller ei hagle som arve så får du ikke kjøpt ammo til de med mindre du har kaliberet fra før men da man få andre problemmer siden kansje våpen er reg som arve oppgjekt å ikke som et bruks våpen

Link to comment
Share on other sites

I våpenrundskrivet kan en lese fölgende:

 

3.5.1.4.2 Erverv på grunnlag av pietets eller affeksjonsverdi - Arv

Etter våpenforskriften § 20 kan det gis tillatelse til å erverve og inneha inntil tre rifler

og/eller hagler til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje som ønsker å beholde

omsøkte våpen som et minne etter arvelater, uten at vedkommende kan påvise et annet

behov for våpenet.

Videre kan det gis tillatelse til å erverve og inneha pistol, revolver og våpen som ikke er

tillatt benyttet til jakt, i spesielle tilfeller til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje på

grunnlag av arv og affeksjonsverdi alene.

Når det gjelder erverv av arvede våpen, er søkeren ofte interessert i å beholde våpenet som

et minne om arvelater uten at vedkommende kan påvise noe direkte behov for våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...