Jump to content

Dette med sikkerhets kurs osv.


GeirH9194

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg(17 År) lurer litt på å begynne å gå på pistol skyting med min far, han er aktiv skytter i en pistolklubb og har egne våpen. Det jeg er litt usikker på er dette med sikkerhetskurs, jeg har gått på rifleskyting(DFS) i noen år og tok før jeg begynte noe som ble kalt "sikkerhetskurs". Dette var et kurs som omhandlet behandling av våpen og generell oppførsel på skytebanen + litt praktisk trening på skytebanen. Om jeg husker rett fikk vi ikke noe bevis etter gjennomført kurs, men mener å huske at dette kurset måtte være i boks for å få medlemskort.

 

Så det som jeg lurer på om er om dette kuret som jeg har tatt(for rifle) kan bli sett på som gyldig sikkerhetskurs hos klubber som krever dette eller må jeg ta alt sammen om igjen for pistol?

 

Hilsen Geir H

Link to comment
Share on other sites

Nja, el Gringo, det er mulig at en liten slip of memory har entret bildet...På slutten av 80 tallet fikk vi (pistolklubbene og kanskje andre ) beskjed fra myndighetene om at vi skulle bedrive opplæring av nye medlemmer.

Siden jeg har noe kompetanse innen opplæring ble jeg utpekt innen klubben til å forestå dette. Det ble etterhvert en ganske festlig affære:

 

Telefon til det stedlige våpenkontor med spørsmål om :Hva skal vi lære de nye medlemmene i henhold til de utsendte direktiver om opplæring:

 

"Æh, dette har vi ikke hørt noe om, hvem har sendt ut dette?!"

 

Ny telefon til Justisdept, dette var før det ulykksalige POD ble opprettet:

 

Etter å ha blitt satt over en del ganger (dette er de gode på!) måtte en underordnet funksjonær innrømme at:

 

"Neiii, det har vi ikke diskutert...."

 

Skytterforbundet:

"Eh, joda vi har hørt om dette, men ingen føringer er gitt, vi driver med noen greier rundt dette, men vet ikke noe særlig om dette, eller når det er ferdig..

 

Dermed lagde vi vårt eget kurs, som har brukt siden. Kursmatriellet fra Skytterforbundet er svært likt vårt opplegg.

 

Moralen: Det er lett å pålegge andre på-/forbud når man ikke vet hva man snakker om. Typisk oppførsel fra PR kåte politikere som ønsker å hevde at

"Joda, vi i vårt parti jobber med dette!"

 

Med dagens (Inkompetente) ledelse av Justisdept. med POD i spissen er vel ikke situasjonen bedret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...