Jump to content

løp/løpsemne til 280 remington - hvilket


Langlo

Recommended Posts

Vurderer å lage/få laget et 280 rem prosjekt av 30-06`en min - en mauser 98. Jeg undres på hva som er det jeg bør gå for når det gjelder løp. Jeg er ikke ute etter noe jeg vil få medum presisjon med og er villig til å punge ut i forhold til det som må til, men heller ikke så mye mer, det lyder kanskje kjent? Jeg begynte å bla i løpsavdelingen på Midway og kom til at jeg ville ha et langt løp - 26 tommer, fart er noe av fascinasjonen med dette kaliberet. Fart relativt til en relativt beskjeden hylse, ikke mye bak 7mm rem mag sies det.

 

Noen tips til hva dere ville gått for (fabrikat - og sted å skaffe seg det ? :)

Link to comment
Share on other sites

shilen, lilja,er jo kjent for pressisjon,men hadde selv i 280 husker ikke hva slag det var men gikk godt,hastighet er ikke problem med dette kaliberet,var så dum å kamre om til 7mm wby noe jeg ikke skulle gjort.Men magnum fristet i den tiden men er heldigvis slutt på det :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Walterløpene er ikke på schultz og larsen/sauer nivå - er det slik jeg skal forstå det?

 

Er det tilrådelig å skaffe seg et emne å kontakte børsemakeren, eller er det mye lurium han bør være med på av vurderinger? Jeg tenkte meg noe halvtungt så langt som mulig :) - Med en kule fra 150-168 grains tenkte jeg fart og vekt skulle inngå ekteskap.

 

Artig med litt fremtidsdrømmer ..

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Du kan trygt velge ett walter løp, personlig ville jeg valgt ett løp rundt 65 cm. Jeg er ikke sikker på om jeg heller ville valgt 280 AI. Med tanke på at du er ute etter litt "flattskytende" egenskaper og tyngre kuler enn 150 gr. så er vel egentlig AI ett bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

La heller børsemakeren skaffe emne. Det er enklere for alle parter. Håndverkere flest er ikke spesielt begeistra for å få et_eller_annet materiell dytta på seg. Prøv f.eks å kjøpe el.materiell på Biltema og spør en elektriker om å montere det ;) Eller rørdeler på Clasern. Eller Adams & Bennet-løp hos Midway...

LW har bra rykte, og er antagelig et fornuftig valg. .280 Remington i M98 lyder ikke akkurat benkskyting. Hva har du tenkt å skyte på? Det er jo alltid hyggelig å ha ei presis rifle, men en må også se litt på hva en realistisk sett kan klare å utnytte. Hvis du er veldig opptatt av presisjon, så kjøp ei brukt benkrifle i 6PPC, og bli ferdig med den sjuka :)

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som greit å overlate dette til fagfolk ja, Flatin:) - Er det en allmen oppfanting at M98 ikke er presise? - jeg mener selv å ha sett de som går bra :wink: - men jag skal tenke på det om det er slik at dere har lite tro på m98 som utgangspunkt.

 

Når det gjelder presisjon er mine personlige erfaringer på området begrenset til noe "filading" til sakoen min i 6,5x55. Klarer den det nivået er jeg mer enn fornøyd :)

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

M98 er ikke dårlig, men den er heller ikke førstevalget å bygge presise rifler på. Men den er sikkert bra nok til det meste. Men hvis en må gjøre mye jobb på låskassa, så er det et regnestykke om en ikke heller bør satse på noe annet. En brukt Tikka eller Remington 700 kan kjøpes billig. Smell i ei dyr pipe, og det skyter fletta av det meste. Et kanskje enda bedre kjøp er å se etter noe ferdig customisert. Det er mulig å gjøre noen kupp inniblandt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...