Jump to content

Hjemmesnekkring på CZ 75b


Kjell B

Recommended Posts

Jeg har vært plaget med at jeg ikke traff no særlig godt med min cz 75b med .22 kadet løpet på. Trodde jeg ikke var noe flink å skyte lengre (ikke at jeg noen gang har vært så veldig flink...), men så fikk jeg prøve et matchvåpen (unique) og opplevde at jeg faktisk kunne treffe rimelig bra med den, så da tenkte jeg at det kunne kanskje være våpenets skyld? Da begynnte galskapen.

 

Først kjøpte jeg competition hammer og lettere hovedfjær for å få et bedre avtrekk. De ble installert og testet. Nå traff jeg litt bedre. Men fortsatt fikk jeg ikke pistolen helt til å treffe der jeg siktet!?

 

Så kjøpte jeg en justerbar singleaction avtrekker. Den var ikke så veldig enkel å få til å fungere på en gammel slitt pistol! Fikk ikke avtrekk med 9mm, og avtrekk bare av og til med .22! Det var en merkelig skrapelyd hver gang avtrekket ikke virket! Så begynnte jeg å lete etter hva som måtte til her. Jeg fjernet først litt deler i ramma (2 stk unødvendige deler), deretter fjernet jeg litt til fra 9mm toppen (2 deler også her).

 

Nå har jeg en CZ 75b uten tennstiftsikring. Det er jo ikke slik sikring på .22 kadet toppen så hvorfor trenger jeg det på 9mm? Så lenge jeg ikke skal skyte praktisk med pistolen så er det vel ikke noe problemer med det?

 

Uansett, etter å ha fjernet en liten neve med deler fra pistolen fikk jeg for første gang flere serier på over 40. Har klart slike serier før, men ikke så mange i løpet av samme dag... Tro om jeg nå er litt fornøyd med min egen hjemmesnekring! (hvor finner jeg en børsemakerskole)

Link to comment
Share on other sites

Feilen var at jeg ikke traff :oops:

 

Jeg klarte rett og slett ikke å bli vant med Double Action avtrekk. Etter at jeg prøvde CZ'n min med SA avtrekk kommer jeg ikke til å montere DA tilbake på denne pistolen igjen. DA avtrekket på CZ'n var alt for langt i forhold til hva jeg er komfortabel med. SA avtrekket er nesten så kort som man vil (justertbart).

Link to comment
Share on other sites

Finnes det unødvendige deler i en pistol???

 

Kommer an på øynene som ser:

- Tennstempelsikring som må skyves opp før avtrekker kan løse ut hane (For oss som ikke bærer pistol på jobben; ut med driten, gjør avtrekket lengre og tyngre.). Dette er en ren advokatløsning som skal hindre søksmål fra folk som har skutt seg eller sine og som hevder at det skyldtes at våpenet gikk av uten at de hadde fingeren på avtrekkeren.

 

- Magasinsikring som gjør at våpenet kun kan avfyres med magasinet i våpenet (For oss som ikke bærer pistol på jobben; ut med driten, flere deler i avtrekket som ikke gjør det bedre men at man kan gjøre våpenet "sikkert" ved å ta ut magasinet.).

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...