Jump to content

Spørsmål om zeiss optikk


chauge

Recommended Posts

Enkelt forklart, men jeg er ikke helt sikker på om det er riktig. Så vidt jeg vet ligger forskjellen i at det vanlige belyste retikkelet har fast intensitet på belysningen ut fra innstilt nivå, mens Varipoint har en ytre lyssensor som automatisk regulerer intensiteten på belysningen i forhold til omgivelseslyset.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke riktig.

 

Forskjellen er hvordan retikkelet er bygget opp. Varipoint, har et skråsplittet glassprisme, hvor det sitter et lite eliptisk speil i midten, som ser rundt ut sett fra brukeren. Dette reflekterer lyset fra lyskilden mot brukeren. Jeg tror "vari" står for at retikkelet har varierende størrelse i forhold målet, og var Zeiss sitt første sikte uten medforstørrende retikkel. Prismet sitter i okularrøret, som gjør at dette er litt lengre enn okularet til en Diavari Victory.

 

Diavari Victory harmer tradisjonelt oppbygget retikkel, til og begynne med bare medforstørrende. Nå får kan man på noen modeller også velge retikkelet i andre billedplan. De første belyste Diavari V, hadde bare lys til bruk i mørket, men nå mener jeg å ha hørt at disse også kommer med lys, sterkt nok til dagbruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...