Jump to content

Varmskyting


Ørret

Recommended Posts

Ikkje skyt den så varm som denne duden.

 

Eg skyter gjerne en 25 pak på rapen uten at det er noe gale.

Kjenn etter i ny å ne på løpet, når det begynner å bli ganske varm så ta deg en pause, eg har vertfall pause for vær pakke eg skyter vist eg skyter det fort opp.

Link to comment
Share on other sites

En god tommelfingerregel er at når du ikke klarer å holde rundt pipa lenger bør du ta deg ei pause.

 

Om man varmskyter "så skjer det ikke noe" der og da, men du sliter pipa di mye mer enn når du ikke varmskyter. Skudd nr. 15 (det ene) på rappen sliter kanksje tillsvarende som 30 fra kald pipe.

 

For den vanlige jeger som skyter under 100 skudd i året har derfor ikke varmskyting så mye å si, men for oss som skyter noen 1000 har det litt å si.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Spiller ikke så stor rolle med hagle Knut Egil, rifle blir en annen sak. :wink:

Jeg har flere ganger skutt Benelli'n så varm at den har blitt ubehagelig å holde i forskjefte, pipa har da vært temmelig heit. Kan ikke se at den har tatt noen skade av det.

 

Som Kjell Olav skriver spiller det ingen rolle på hagle, sidste år i Syd Afrika skød jeg 1100 skud på en dag i min Browning XTR, det var så jeg brændte fingrene på lukketøjet til forskæftet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...