Jump to content

Avstandsmåler?


snake

hvilken avstandsmåler?  

48 members have voted

  1. 1. hvilken avstandsmåler?

    • leica rangemaster 1200 crf-m
      24
    • Zeiss victory PRF 8x26
      20
    • Leupold RX-IV
      3
    • Bushnell Elite 1500
      1


Recommended Posts

Har Zeiss selv. Og er rimelig godt fornøyd. Har brukt den under svært varierende forhold, men hovedsaklig på sjøen. Den er vanntett og har etter mitt syn god måloppfatning, selv på små mål og moderat lang avstand. Får avlesning på fugl opp i hvertfall 300m om jeg har brukbart anlegg. Det er med fugl på vann, altså ingen annen reflekterende flate jeg kan måle mot. Det som kan være en utfordring noen ganger er å få feilavlesninger mot busker, høyt gress eller andre finurligheter mellom meg og målet. Da er det kjekt med en skytestokk eller annen halvhøy støtte. Mot større mål er det ingen probelmer å få avlesning på 1200m og noe mer. På små mål går det an å holde ned knappen et par sekunder. Da sender Zeissen over en noe lenger periode, slik at muligheten for en avlesning øker.

 

Zeissen har innebygget en standard kulebanekompensator med 4 vanlige kulebaner. Dette blir natulirgvis litt "ungefer såder", men sammenlignet med et ballistikkprogram gir den et greit forslag til lenger ut enn jeg kan benytte..

Nå er mitt bruk jakt, så jeg skyter ikke langhold. Fuglejakt innenfor ca 200m er mer enn langt nok for meg.

 

Fordelen med en separat avstandsmåler er at jeg kan sjekke båter, evt turgåere og annen aktivitet uten å sikte på noen...

Går naturligvis ann å plukke ut patronen, men jeg er skikkelig ukomfortabel med å peke få folk med våpen.

 

Ellers ville en integrert løsning i kikkertsiktet vært veldig spennende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...