Jump to content

Wicked Edge slipeutstyr?


Komla

Recommended Posts

  • 3 months later...

Köpte ett WE ifrån http://www.toolshop.de/index.php?cPath= ... 4a75ebb311" target="_blank

 

har använt det till ett gäng olika knivar; bla. RWL-34 & Elmax( härdade mellan 58-62 hrc),

 

mycket nöjd med systemet.

 

paketet ifrån toolshop innehåller stenar upp till 600 grit, sen har jag använt matt tejp & tejpat fast sand papper mellan 800 -2000 grit för slut polering.

 

knivarna blir rakblads vassa med en jämn egg vinkel på ett par minuter.

 

Har köpt lite olika saker ifrån toolshop & leverans brukar ske inom 2-3 dagar(visserligen så bor jag i Sverige & det är möjligt att det tar lite längre utanför EU....).

 

nackdelen är kanske priset..

 

J.

Link to comment
Share on other sites

Sånn umiddelbart var det "herre, for noe rukkel", men etter å ha sett på et par videoer med greia i bruk og lest litt på FAQ, så ser det neimen ikke dumt ut.

 

Mitt problem blir at dette åpner for masse ekstradeler både av "må-ha" og "kjekt-å-ha" sorten. Jeg er totalt idiot på det området (i det minste en grunn til å takke POD for at AR-15 ikke er fritt tilgjengelig i kongeriket), og velger derfor å greie meg med Spyderco og Lansky settene jeg allerede har. På den annen side, muligheten for å polere eggen... vik fra meg, Wicked Edge!

 

Når det gjelder kjøp, så er jeg enig med John Lee Hooker.

Dette ser ut som et lite selskap, så enten så sier de "sure, you pay, we ship", eller så er de akkurat store nok til å ha ledelse og du må alliere deg med JetCarrier for å få en amerikansk adresse å sende til. Resten er da et økonomisk spørsmål.

 

Hva skal du da med en norsk distributør når selskapet legger ut så mye informasjon og antagelig svarer på e-post?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestillte utstyret, samt noe ekstra bryner og greier tidlig i juni.

Jeg bestillte hos et firma som heter Best Sharpening Stones (http://www.bestsharpeningstones.com/),

men har ikke mottatt noe enda.

Jeg har prøvd å kontakte dem flere ganger, både på mail og på tlf., uten å få noe informasjon om hvorfor ting er forsinket.

Sendte mail i dag om at de får sende det de har på lager, og kanselere resten, så får jeg se hva som skjer.

Om jeg ikke får noe varer, tenkte jeg å bestille på ny, hos produsenten (http://www.wickededgeusa.com/).

 

Jeg er fortsatt lysten på å prøve dette utstyret, så det må vel la seg gjøre på et eller annet vis å få det i hus.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fikk greiene til slutt, fra produsenten Wicked Edge.

Leveringstiden var et par måneder, tror ikke de klarer å få dem produsert i samme takt som bestillingene kommer inn.

Har ikke fått testet så mye enda, men har i det minste fått utstyret i hus.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Det er fortsatt noe av utstyret som ikke er levert, men det vesentligste er på plass.

Jeg fant frem noen eldre kniver, for å bruke som prøvekaniner.

Det jeg har testet sålangt er brynene 100, 200, 400, 600, 800 og 1000, samt lærstropper med slipepasta med kornstørrelse 5 um og 3,5 um.

Dette er vel omtrent det oppsettet produsenten selger under navnet "pro-pack 1".

 

Jeg har greier for videre polering også, med enda finere kornstørrelse, men jeg må vel innrømme at det er mest for gøy at jeg vil ha muligheten for å lage "speilblank" egg,

ikke for at det har noen veldig praktisk betydning or bruken av knivene.

 

Selve jiggen ser ut til å fungere greit, det er ikke noe hokus pokus å få spent fast knivene. Det kan nok by på litt utfordringer om knivbladet er veldig asymmetrisk i det omådet man plasserer jiggen.

Dobbelsidige skumtape eller en skinnfille er anbefalte hjelpemidler i kjevene på jiggen dersom bladet er mye tykkere i ene enden av kjeften på jiggen enn den andre, men jeg har ikke hatt behov for å teste dette enda.

Jeg har notert meg hvor i jiggen jeg har plassert de forskjellige knivene, slik at om jeg skal flikke litt på eggen til en kniv jeg har satt opp helt fra bunnen av,

så kan jeg å satt den i samme posisjon i jiggen som jeg brukte forrige gang jeg slippe den.

Dermed slipper jeg å repetere hele prosessen jeg brukte da jeg satte opp eggen første gang.

 

De eggene jeg har satt opp fra bunn av har jeg først profilert med det groveste bryet (100), stort sett 20 eller 22 grader, for så gå oppover med finere og finere bryter, og stroppene til slutt.

Det fungerer greit, og tar ikke veldig lang tid.

Om man skal fjerne mye metall, så finnes det grovere bryner enn 100, men jeg har ikke disse.

 

Jeg måler av og til litt avvik mellom antall grader jeg stiller inn utstyret til å slippe med, og hva jeg faktisk måler med en vinkelmåler (angle cube).

Dette tror jeg i hovedsak skyldes "spill" i leddene til de stengene som styrer vinkelen på bryner, og er noe jeg kan leve med.

 

Det er helt sikkert mulig å få like skarpe kniver for en billigere penge, så dette er ikke noe må-ha greier for alle som eier en kniv, dessuten var leveringstiden noe drøy.

Men, om man er litt over gjennomsnittet interessert, så byr dette utstyret på en del muligheter som jeg setter pris på.

 

Håper min synsing kan være til nytte for noen.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Jeg anser ikke "spillet" til å være av stor betydning for sluttresultatet, men det vil være et usikkerhetsmoment når man skal måle vinkelen.

Eksempelvis har jeg kanskje målt 19,5 graders vinkel inne ved knivskaftet, 20grader midt på¨og 20,5 grader ved tippen, om det er en kniv med litt lengde på.

Kanskje hadde måleavviket vært mindre om jeg hadde lagt vekt på å eliminere effekten av "Spillet" når jeg målte,

men når man skal jobbe (slipe) med dette så vill man normalt konsentrere seg om andre ting enn å holde brynet i nøyaktig den samme possisjonen som da man gjorde målingen.

Brynet er jo i bevegelse hele tiden, og noe "spill" må det jo være for at man skal kunne bevege brynet langs kniven.

Jeg tror ikke dette er roten til noe stort problem.

 

Andre ting å passe på ang. egg-vinkel er at bladet er montert rett i jiggen, så det ikke heller til en eller andre siden, og at ikke sett-skruene som holder vinkelinstillingen på plass løsner så mye at vinkelen forskyves.

 

På Wicked edge sine sider er det et forum der bl. a. problemstillingen med at man måler en annen vinkel en den man har stillt inn blir diskutert. Det kan være verdt å ta en titt på dette forumet om du vurderer å kjøpe utstyret.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...