Jump to content

Løps lengdens betydning or langt hold


Jonah-Hex

Recommended Posts

I 308 Win., hvor stor betydning har løps lengden for langt holds skytting.

Tenker da på 500-800 meter.

Ja, man mister noe fart, men hvor mye og hvor stor betydning har det?

Betyr dette noe for presisjon?

 

Hvorfor jeg lurer, jeg har lyst på ny rifle og vurderer hvor langt løp jeg egentlig trenger.

 

Ser jo at "alle" militære som kjøper 308 nå, kjøper SA rifler med 20" løp, til sniping. (og gjerne en 338 Laupa i tillegg :-)

Ellers så var jo "standaren" på bolt rifler 24" til militær bruk.

Link to comment
Share on other sites

Presisjon og løpslengde har ingen samanheng. Eit løp på 50 cm kan gå like godt, betre eller dårlegare enn eit på 60. Og om du kappar det på 60 veit du ikkje korleis det eventuelt vil endre seg før du har prøvd... Generelt sett vil eit 60 cm løp som går veldig godt framleis gjera det etter kapping (så sant denne blir gjort fagmessig), men det kan hende du må justere kruttmengde etc for å finne den optimale ladninga.

 

Normalt mistar du ca 2-3 m/s pr cm løpslengde, og 308 er av dei kaliber som eignar seg best til kapping. Eg la inn verdiane for 167grs Scenar i ein kulebanegenerator med 800 og 780 m/s utgangshastigheit. Innskoten på 200 meter utgjer det for buskdiopter 2 knepp på 500 meter (10 cm), men for langholdsskyting er det avgjerande at du har ein knepptabell som stemmer og da betyr det lite om du må stille litt fleire knepp. Vindavdrifta er verre, den aukar med 3 cm på 500 meter ved 5 m/s rak sidevind.

 

Alt i alt ikkje dramatiske endringar av den kappinga.

Link to comment
Share on other sites

Dersom en skyter på ca maks avtand for den og den patronen så kan løpslengde ha mer å si. Om en skyter på så lang avstand at kula nærmer seg underlydshastighet så vil man kanskje tjene litt på å ha lenger løp og høyere hastighet. Om en stort sett skyter på avstander hvor kula er godt over lydhastighet hele tiden med ønsket løpslengde så vil det kanskje ikke ha så mye å si. Finnes en del å lese om dette. Merker det godt selv om jeg skyter med NM60 eller noe hjemmeladet 155gr Scenar. NM60 funker til 650ish i min rifle, mens Scenar holder fint et par hundre til. Jeg har 26" (eller 66cm) løp. Men som H.K sier så blir det neppe noe dramatiske endringer om du holder deg innenfor fornuftig avstand og ser begrensningene til patronen du velger i forhold til avstand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...