Jump to content

Minkfangst


Blaser_308

Recommended Posts

Hei, har fått annledning til å drive fellefangst av Mink. Er det noen måte å sikre seg at ikke Mår går i fella, siden den har en jakttidsramme?

 

Tenker på hullet inn i kassen? hvor stort må hullet være for at minken kommer inn, og måren ikke kommer inn i slagfella.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke rør for å lage kasse til conibear feller. Denne kassa har jeg brukt mye til cb 120 med godt resultat. Alt du trenger er 1 meter 220mm bord og 1,5 meter 150mm bord. Sag til to bord på 50cmX220mm. Disse blir topp og bunn av fella. Du trenger også 2stk 50cmX150mm. Disse blir sidene.

 

Fella sett ovenfra. Endestykke med 70mm inngangshull ligger oppå.

2gxjm39.jpg

 

I begge sidebordene (150mm) sager du et spor langs midten, 2cm bredt til fjærene. Disse sporene bø være minst 35 cm lange.

awqs7c.jpg

 

Endebordet bør du borre noen hull i, selv bruker jeg 18mm bor. Du trenger ikke bruke plank. Netting gjør samme nytten, men jeg liker best plank da jeg synes det gjør kassen stødigere.

23msiu8.jpg

 

Når du har spikra sidebordene og endebordet fast i bunnplanken slår du to små dykkspiker delvis ned i bunnplanken, 30cm fra inngangen.

n2odnc.jpg

 

Stykket med inngangshull festes med et par spiker etter at åte og felle er på plass. Da har du ei 100% katte - og hundesikker felle.

flexox.jpg

 

Lykke til med fangsten :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...