Jump to content

Skilt om båndtvang


Lynxhunter

Recommended Posts

Hei.

 

I vår kommune har vi et økende problem med hunde-eiere som ikke respekterer båndtvangen. De fleste av disse er utenbygds hyttefolk. Jeger og fiskerforeningen har i samråd med kommunen blitt enige om at opplysningskilt er første tiltak mot dette. Kommunens folk (fagrådet for vilt) har etterlyst ferdig trykkede plakater som opplyser om båndtvangen på en riktig og lettforståelig måte. Er det noen som vet om det finnes slike plakater på markedet ?

Link to comment
Share on other sites

Her oppe har kommunen (Rana kommune) satt opp firkantete grønne skilt med hvit sihuett av hund, med påskriften "Husk båndtvang - bruk pose" på friluftsområder, badestrender og gangveier der mye folk ferdes. Om dette er skilt som er produsert lokalt vet jeg ikke, men de finnes altså.

Link to comment
Share on other sites

Tanken er god, men alle vet utmerket godt om den generelle båndtvangen, selv om mange driter i det.

Noen steder har politiet brukt noen få timer på å ta den første og beste hundeieren som ikke gidder å forholde seg til båndtvangen, gitt han/henne ei klekkelig bot og fått det ut i lokalavisa til skrekk og advarsel. Jeg forventer ikke at politiet skal bruke tid på sånt, men i de tilfellene jeg snakker om, syns jeg politiet har gjort en klok vudering. Minimal innsats på et stort problem. MEN, det hjelper sikkert ikke mye. I mangel på noe bedre vet jeg likevel ikke om noe bedre virkemiddel enn å straffe de som hever seg over loven hardt. Sjøl pleier jeg å si klart i fra til hundeeiere jeg møter som ikke evner å ha bikkja i bånd. Mest reagerer jeg på jegere som lar sine jakthunder pringe laus. Det er til ødeleggelse for oss alle.

 

Men hvor du får tak i skilt, det vet jeg ikke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...