Jump to content

Nytt knivskaft


RWA

Recommended Posts

Hei. Må lage et nytt skaft til en gammel samekniv jeg har, og lurer på om jeg er nødt til å klinke den i bakkant? på skaftet..? den var det tidligere, men det har knekt av ca 1 cm innenfor klinken. Går det å bare lime det?

OG - hvilket lim er greit å bruke - epoxylim?

 

OG - skal felle reinhorm inn i skaftet, dette må vel også limes - kan samme lim brukes?

Link to comment
Share on other sites

God gammel Aralditt fungere suverent til begge deler.

Smør lim på begge flater når du skal lime sammen skaftet, og sørg for at hullet blir fullt av lim. "Jokk" litt frem og tilbake med bladet/tangen for å få ut all luft fra hullet når du limer. Får å få limet til å renne lettere ned i bunn av hullet kan du varme det ferdigblanda limet med en føner, eller forsiktig i ei skje over et T-lys.

Link to comment
Share on other sites

Det høres bra ut. Da finner du senter på skaftet, måler hvor brei tangen er mot bladet, og borer hull. Da lønner det seg å stikke med syl for å merke og borre styrehull med 2mm bor før du borrer med borr 0,5mm mindre enn tykkelsen på tangen mot bladet. Jeg borrer et hull i senter, og et hull på hver side av dette som skrår tilsvarende avsmalningen på tangen. Så bruker du enten drillen med borret på til å frese ut resten, eller hullrasp og fil.

Skjønner ? :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...