Jump to content

Tips til valg av rifle og kaliber


kelben

Recommended Posts

Hei hei!

 

Er på utkikk etter ei rifle jeg kan bruke til langhold skyting, men som også er godkjent til storviltjakt.

 

Har sett på .338 LM, som eks. Savage Arms 110BA, men usikker på om denne er godkjent til jaktbruk? Finner ikke ei oppdatert liste over godkjente/ikke godkjente jaktvåpen. Men så lenge dette er i bolt action rifle, har dette kanskje ikke noe å si? Mener å huske det kanskje bare var halvautomatiske rifler dette forbudet gjaldt for?

 

Titter også litt på 300 win mag, som jeg eventuelt kan bygge om med ny stokk etc.... kanskje remington?

Har sett helt ned til .308, da denne bør dekke de fleste avstander.... og er vel hakket billigere å bruke og :oops::lol:

 

Har allerede kjøpt meg optikk, Trijicon Accupoint 5-20 X 50 Mil-Dot Crosshair Riflescope with Amber Dot. I steden for å kjøpe det her i Norge til 12400kr, kjøpte jeg det i USA for 4900kr med dagens latterlige dollarkurs :winke1:

 

 

Tar i mot alle tips om kaliber/våpentype/våpen modifikasjoner med takk :) Deres erfaringer er gull verdt for meg!! Personer som har handlet rifle, og bygget om denne etter egne preferanser er av ekstra interesse !! :)

 

PS: Da jeg tenker etterhvert og utdanne meg innenfor skarpskyting, gjør det ikke noe om rifla i seg selv er taktisk.

Link to comment
Share on other sites

Tipper jeg hadde gått for en i 6,5x55..... Og heller brukt tiden og pengene til å skyte...

En 200STR med kikkert? Kanonrigg!

Problemet er at innen du er ferdig med å bygge rifle har du lyst på ny kikkert! Og før du får nye kikkerten vil du ha nytt løp... O.s.v

 

338LM er dyr kost,- alt koster $ når det begynner å bli stort....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...