Jump to content

Harejakt med bikkje på "hareøy" i Nord-Norge


Desert-Beagle

Recommended Posts

Har vurdert å ta bikkja med til ei såkallt hareøy i nord-norge. ER det noen som har erfaring med dette? Uten å ha prøvd ser jeg mulige minus med muligheter for sjeldens vanskelige forhold pga vær, at haren tar til topps og ikke returnerer, at det kryr av andre jegere i samme ærend, at det koker over for bikkja med biløpere og lukt overalt. Poenget er ikke å skyte mest mulig hare. Da er nok ikke harebikkje det mest effektive med slike bestander, men poenget er å skyte mye hare i los.

 

Erfaringer og tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Så et programm fra en av disse øyene på tv2, eller nrk. Var med en kar med harehund. Han sa at hunden ikke kunne henge lenge på losen, og komme tilbake tidlig. Hvis ikke fikk man et helvette å få inn bikkja igjen. Fordi det var hare over alt.

Link to comment
Share on other sites

Ville sjekket ut Andøya hadde jeg vært deg , plenty med hare men ikke for mye heller. Ser mye hare der når jeg jakter rev med støverne mine der. Kan sette deg i kontakt med en støverjeger som det muligens også er mulig å leie hus av. Har du en ok hund så kan jeg garantere deg plenty med skuddsjangser der.

Link to comment
Share on other sites

Flakstad øy i Lofoten er også fint å jakte med hund. Da ringer du Berres bil på Ramberg å ordner med dags eller ukes kort. Overnatting er ikke noe problem på den tiden av året. Både Nusfjord--Ramberg--Fredvang å Reine har rorbuer til en overkommelig pris. Beste plassen der borte ville nok vært i Nusfjordmarka, eller i Sundsmarka.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg lommekjent i Lofoten , så jeg tenker ikke spesielt på siste innlegg , men bare en tillegsopplysning ang harejakt med hund.

 

Men når det gjelder harejakt med hund , drivende hunder , så MÅ det være endel vegetasjon. Hvis ikke vil losen gå rett ut og haren turer ikke. Slike harer er veldig vanskelige å skyte og jaktopplevelsen ( jakt med hund ) er borte da man mest sannsynlig ikke ser hunden på en GOD stund.

Link to comment
Share on other sites

har jo sett endel filmer om harejakt i sørnorge, å har tenkt samme tanke som du. Bare at jeg ikke kan forstå vitsen i å sitte i tett skog :lol:

her oppe kan du faktisk se hunden på hele losen om du er heldig. Å her ER vegetasjon, men ikke så mye at både hund å hare blir borte.

Ellers så fungerer det ganske likt som sørpå, man går å lar hunden lete til den kommer på sporet av haren. Å da kan du gjerne sette deg på uttaket å vente på at den skal komme tilbake.....

Eneste er jo dersom den går inn i berget, da blir som regel hunden stående en stund før den gir opp. Har kommet fram til at dersom man bruker langbeint hund, så er det mye større sjangse for at haren går inn i berget enn med kortbeint hund. Har flere ganger sett at haren har tatt seg god tid, både til å pusse pelsen å spise litt mens beagleren jaget den. Å da gikk den veldig sjelden inn. Men når vi brukte Finskstøver så skjedde det ofte.

Tror dette har med at haren ble mye mere stresset når hunden var i hælene på den hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

på disse øyene som det er så vanvittig mye hare på (vil ikke nevne navn), så er det ikke å anbefale å ta med hund.

dra heller litt utpå vintern, så tar du med deg både rifle og hagle, støkkjakt vil jeg si er best her oppe, men er også veldig greit å ha ei rifle i tillegg =)

Link to comment
Share on other sites

Interessante svar. Jeg er såpass glad i harelos at det ikke er aktuelt å skyte hare utenom i los. Jeg gjorde det ei gang i ungdommen, da vi var på sporssnøjakt på rådyr uten å finne spor. Derimot støkte vi en hare som jeg skaut etter en god los av en tobeint kompis. Jeg vil heller høre på en god los enn å skyte 10 hvite harer på barmark med rifle eller under støkkjakt for den saks skyld. Annet vilt derimot skyter jeg gjerne nesten uansett omstendigheter, feks skogsfugl og rype som sitter eller rådyr på innmark.

 

Jeg ser poenget med vegetasjon. Har erfart hvordan de kan ta ut over tregrensa her sørpå, samt hvor fint de kan ringe i tett skog, men vi har gjerne en bestand som nordlendinger ikke kan drømme om. Stort sett elendig. Så kan en spørre seg om harebikkje er det rette å satse på under slike forhold, men ja det er det. Harejakt med drivende bikkje er rett og slett best.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Sjekk litt på Senja, der har du flott vegitasjon, og en god harebestand! Ikke like god som på hareøyene med kun luftfarende rovdyr, men likefult en harebestand vi søringer bare kan drømme om.

 

Ellers vet jeg også om flere som årlig reiser til sør-øya, her går det også greit å jakte med drivende hund (mye bedre en Rolvsøya, da Sør Øya ikke er like steinete).

 

Kom gjerne med en status rapport på hvor du reiser og en oppsummering av turen!

 

Hva slags hund har du forresten?

Link to comment
Share on other sites

ja, som støver skriver her, så kan du sjekke ut sørøya, noen deler av øya som har relativt mye vegetasjon :) men fortsatt så er det sykt mye hare der, nå har ikke jeg noe erfaring med harehunder, men hvordan er de dersom det er veldig mye hare på en plass?

hadde noen venner som var der i år, på 3 dager med jakt så skaut de vel ca 35 harer, alle med rifle, 3 aktive jegere..jeg synes ihvertfall dette høres mye ut :)

ellers så er det noen fine områder på ibestad :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...