Jump to content

Noen som har greie på Tesro?


munin

Recommended Posts

Hei.

enda på utkjikk etter en min første .22 matchpistol.

har drøyd det et år da jeg gruer meg til å bruke flerfoldige tusenlapper på noe jeg synes er dritstygt å se på.

 

Var på nippet til å kjøpe en Hämmerli 280, men så ble jeg overtalt av pål hembre til å synes at jeg liker mere skrå på skjeftet enn Hämmerli gjerne oppererer med.

..nå kjenner jeg på ingen måte godeste hr. Hembre, jeg var på et kurs med han, og vil ikke ha det på meg at jeg skryter på meg, i slike kretser, berømte venner.

men tilbake til poenget, jeg fant en .22 på finn.no som lignet relativt mye (hvertfall i mine øyne) på en Hämmerli 280, men med en helt annen vinkel på skjeftet, nemmlig en Tesro ts22-2.

 

Jeg letet litt på nettet, å fant en vanvittig tøff Tesro ts22-3.

sistnevte har jeg såvidt forstått er ganske ny, og dermed ganske dyr?

ellers har jeg funnet lite info om Tesro'er på norsk eller engelsk. er det noe jeg burde vite om de?

jeg så at den på finn.no var priset ganske høyt, (nærmere 13.000) men jeg vet ikke hva de koster ny, så det er kansje rett?

 

håper noen orker å hjelpe meg.

takk.

Link to comment
Share on other sites

De jeg kjenner (2-3 stk) som skyter med disse har stort sett bare problemer.....men kan jo sikkert være skyttern det står på?

Jeg hadde nok valgt en Pardini hvis jeg var deg.....skutt med en slik i snart 10 år, og hatt sjelden/aldri problemer med våpenet. Har 22 og 32 kal og kan anbefale de....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Skal du svi av 15-20 høvdinger på en pistol, bør du prøve dem før du kjøper.

Pardini, Hammerli, SSP, Morini, GSP, Feinwerkbau og gjerne Tesro.

Uansett valget ovenfor, så vil du ha mye mere glede av å ha et slikt match våpen en om du kjøper noe som er billigt og enklere. Og prisen...ja den er 13-18 lapper. Alternativet for å spare 3-4 lapper er å ta dem fra Danmark.

 

Når det gjelder utseende, så er det mindre viktigt. Det er om den sitter i neven og om det gir en god følelse når man skyter. Vist du derimot går etter utseende, så har du ikke riktig fokus, og da spiller det mindre rolle hva man råder til her inne.

Alle skjønner at det estetiske gir en bonus, men det vil ikke vere avgjørende for noen som skal velge det beste til å skyte med.

 

En skjeftevinkel for en person behøver ikke vere riktig for en annen, selv om det er aldri så mange Pål Hembrer'r bak meningen. Jeg tror heller det han mener er at du bør se på noe der du har muligheter til å mekke på skjeftet, eller justere på skjeftet og heller se på moderne pistoler og ikke noe som er gått ut av produksjon.

 

Vi har etpar klubb SSP'r og dem er det ingen som har taket på når det gjelder skikkelig puss og vedlikehold. Ergo så er det mye tull, og pistolen får skylda enda det ligger 2 kg med slagg og olje i den. Førøvrigt så har SSP'n en svært så skrå skjeftevinkel og denne kan også justeres. Morinien seiler også opp som en kandidat med mange muligheter for tilpasning. Pardini er blitt nevnt allerede som en kandidat.

 

Hørte noe rykter engang om at folka bak Tesro er noen av nøkkelpersonene som jobbet i Walther, men dette skal jeg ikke si for sikkert. Vet det var litt surr med rekylfjærer som var for kraftige, og man klippet etpar vindinger av dem så ble det bra. Men om det er noe mere utpreget tull med dem en det er med andre skal jeg ikke si noe sikkert om.

 

Jeg ser at desse siste Tesro'ne har fått en nyere piff i utseendet, så man kan anta at det har vært gjort oppgraderinger og forbedringer på modellene. En ny serie er liksom ute på markedet.

Tidligere bug's behøver altså ikke vere aktuelt på nyere modeller. Derfor så må alle tips og erfaringer siles litt for det kommer an på hvor gammelt våpenet er som blir omtalt. Nå det gjelder hvem som lager dette, så er det ikke verre en å prøve http://www.tesro.com" target="_blank" target="_blank" target="_blank, så ser man hvor dem kommer fra.

 

Skal man vere veldig pragmatisk, så er det ingen av dem kjente pistol merkene som er 100% feilfrie. Men mye av problemene skyldes eierne. I noen miljøer så er det en 'kult' ting og ikke pusse, og det fleipes og skrytes med at 1000'vis av skudd er skutt og man har ikke pusset og det blir liksom en målestokk på hvor god pistolen er. Desse folka får ett og annet stevne ødelagt med jevne mellomrom, og 'det var selfølgelig funk feil' som var årsak til at dem ikke vant. Da først pusser dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...