Jump to content

Urp og berger vld - trykk


Langlo

Recommended Posts

6,5x55

 

Etter å ha prøvd berger vld 130 grain Hunter med mrp med hyfsad resultat, lot jeg meg friste av ladedataene til Norma (Norma Match HP 130 grain) og de respektable hastighetene som forventes her med URP http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?Kaliber=6,5x55%20Swedish%20Mauser&Lang=1

 

Dermed bar det til ladebua og URP`en sildret blidt gjennom målet mens fantasien min dreiv i retning av rådyr i full kollaps.

 

I og med at jeg regna med at Normas data lå godt innenfor det trygge - ble jeg noe "besviken" da jeg i etterhånd la inn dataene i QuikLOad. Så vidt jeg kan se er trykket farlig høyt. -

 

Stigen jeg bruker er fra 43 til 45,5 med URP. På den øverste ladinigen ligger jeg godt inne på rød-sonen - rundt 4000 bar i følge Quick Load

 

Er det bare å slå kulene ut av hylsene igjen og lade med noe annet - eller er det noe jeg ikke har forstått? Er det slik at Norma Match HP 130 grain ikke er det samme som vld 130 grain Golden Target og at det er der hunden ligger begravd ? Eller er det så vel at jeg trygt kan fyre av ladningene mine? (Ps - jeg vet ansvaret er mitt, jeg ønsker bare innspill)

 

Noen som kan hjelpe med noen betraktninger?

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha fått gode råd av Sniper-Arne og Åke Nilson ved Norma, prøvde jeg ladningene. Ingen trykktegn - og hastigheter som forventet (840-882)m/s. Samlingene var dårlige (30-35)mm sammenliknet med de jeg fikk med moderate mengder MRP (20mm). - Men med akkurat denne ønsker jeg både fart og presisjon, så neste krutt ut er N160 - Framhald følger .. :)

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Det var synd du ikke fikk de til å gå bra. Har ladet 130 gr golden Target med Norma 11, 19, 4, og vv n150. Etter litt prøving så gikk alt på ca klistrelappen men det som var mest behagelig å skyte med var ladningene med n150. Lite rekyl og fart på 830 ms

 

Vet om folk som sverger til 45 gr n160 til nevnte kule, men vet ikke om bergerkula du bruker er ca like lang. Den har jeg aldri brukt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser i diskusjonene på andre fora at settedybde er et hett tema på den Berger`en jeg driver på med. Med Golden Target ( i 6,5 er det normas egen kule), så får de fleste topp resulater med å sette den til anbefalte 77,5mm col. De ovennevnte ladningene skjøt jeg i 80mm col som er anbefalt av Berger. Etter jeg har prøvd N160 , som jeg har ferdig lada nå, går jeg over på dine anbefalte N150 om N160`en ikke slår til. -

 

Får prøve litt til ...

Link to comment
Share on other sites

I 6mmBR setter jeg kula en kvart mm i bommene, dette kan være verdt å prøve på Berger-kula. VLD-kuler får jo litt ekstra stabilitet ved å gjøre dette, men jeg har aldri opplevd at dette er noe aktuell problemstilling i 6,5x55, men så har jeg stort sett holdt meg til SMK og Scenar også :)

Link to comment
Share on other sites

I 6mmBR setter jeg kula en kvart mm i bommene, dette kan være verdt å prøve på Berger-kula. VLD-kuler får jo litt ekstra stabilitet ved å gjøre dette, men jeg har aldri opplevd at dette er noe aktuell problemstilling i 6,5x55, men så har jeg stort sett holdt meg til SMK og Scenar også :)

 

 

Vet ikke om jeg helt skjønner hva du mener, men å sette VLD-kuler i bommene med 6.5x55 har aldri tilført meg noe ekstra presisjon når det kommer til 6.5x55. Som sagt, vet ikke om jeg forstod deg korrekt der?

Link to comment
Share on other sites

Om jeg bruker col 82 mm vil jeg se minimale, men synlige merker etter bommene i mitt kammer med berger kula. Jeg har aldri lada uten frifllukt før - men jeg bør kanskje bakke godt tilbake på ladningene om jeg skal ha denne lengden på patronen? - Jeg varierer med krutt-typer og mengder først, så får jeg eventuelt prøve meg med null friflukt siden;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...