Jump to content

Har fått tilbud om bikkje..Trenger råd..


Erikr

Recommended Posts

Har fått tilbud om bikkje, en drever nærmere bestemt. Både mora og faren har vist meget gode takter på både hare og rådyr.

 

Jeg har veldig lyst på en hund og dreveren dekker mine jaktbehov. Desverre er min situasjon slik at jeg er usikker på om jeg kan ha hund. Har hatt både Gordon og Engelsksetter før. Som fungerte bra på jakt og i heimen..

 

Jeg skal få denne hunden helt gratis om det blir noe. Har derfor litt vansker med å si nei..

 

Kan noen gi meg noen tips?? Et dilemma dette....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er engstelig for om bikkja vil bli nok brukt utenom høsten, og det heller nok derfor mot at jeg takker nei..

 

jeg reiser mye rundt i helgene og er noe usikker med tanke på om bikkja har godt av å være uten selskap så lenge (selvsagt vil jeg få noen til å fore den)..jeg bor alene..

 

En blir jo veldig bunden av en hund. Det er lenge siden jeg selv hadde bikkje og jeg har glemt endel ting..

 

Hvor mye koster en drever i for i året ca?

 

Hundegård har jeg allerede så det er lite arbeid som skal til for at hunden kan flytte inn..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har tid å ha hund utenom i jakttia, synes jeg du skal vente til du får tid.

Hund er noe som du har hele året, ikke bare i jakttia.

Jakthunder skal trenes og holdes i form hele året , ellers blir det "en dårlig" jakthund mest sansynlig.

Jeg synes det er bra at du stiller dette spørsmålet her før du gjør noe du kansje angrer, meget lurt.

Det er nok av folk som skaffer seg hunder, uten å tenke på at de faktisk skal ha en god del oppmerksomhet.

 

Har 3 hunder selv, så jeg har ikke gidda å regna på hva det koster, det blir uvesentlig synes jeg.

Men det er mere utgifter enn bare for når en har hund, veterinær, utstyr, medlemskap i klubber etc. etc.

Men man får mye morro for de penga, det er sikkert.

 

Ikke kjøp/skaff deg hund hvis du ikke er klar for det enda, det er mitt råd :)

Uansett, tenk nøye gjennom det, det er du som skal ta avgjøresen, ikke noen andre.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

HEi.

 

Jeg gikk lenge å ønsket meg hund, men tiden strakk ikke til, så utsatte det med hund i mange år, men så fikk jeg sykdom i familien, og enda mindre tid, men så fant jeg vel også ut at det å få hund kunne hjelpe på for humøret til min syke mor, og det gjorde det.

 

Kjøpte en strihåret dachsvalp, og ble med det en opptatt matfar, hunden er nå 10 mnd, var med meg på jobb, helt til varmen kom, jeg har bygget hundegård, og satt opp hundehus også.

Den har skygge der på dagen, og vann og mat.

Men jeg tenkte også på det med alene tid for hunden, min er veldig sosialisert mot andre hunder og mennesker, så den klarer seg også bra alene hjemme.

Men sett for all del hundens behov forran dine før du kjøper hund, det viser omtanke for dyrene. :)

 

Men helt til slutt, jeg har ikke angret på at jeg kjøpte hund(min første).

Til søndag skal jeg gå blodsporprøve med han, har trent bra med han så langt, og det går veldig bra på trening.

 

Mvh

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Interessant..

 

Har snakket med flere bekjente, de fleste vil at jeg skal gå for tilbudet og tilbyr seg å hjelpe til når det måtte trenges..

 

I og med at jeg bor alene er det vanskelig å helt vite om andre kan stille opp hver gang jeg drar avsted. Dette er ting jeg selvsagt vil avklare på forhånd..

 

Huff ikke lett dette..

Link to comment
Share on other sites

Hvis magefølelsen din sier at du skal vente, så gjør du det. Du kan ikke gjøre regning med at det folk sier nå gjelder når du står der med bikkja og trenger hundevakt... ikke sikkert det passer for dem.

Og en hund som blir gående alene - om enn aldri så godt sosialisert osv. - har ikke godt av det i det lange løp. Nå er det også forskjell på jakthunder og "sofahunder" i den forstand at førstnevnte gjerne trenger mer aktivitetstilbud foruten jaktsesongen for å trives?

 

Det ER krevende og pliktoppfyllende å ha hund. Det er et levende vesen som har behov for tur, trening, oppmerksomhet uavhengig om det passer deg eller ei. Det er ikke noe man kan sette til sides for så å tas fram når DU har lyst.

 

Så jeg ville nok ha ventet med anskaffelsen dersom det er slik som du skriver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...