Jump to content

Video løpende elg/hjort/villsvin/ringskive


brodsjo

Recommended Posts

Det nærmer seg starten på elgbaneskytinga. Jeg prøvde for første gang i fjor og det ga ordentlig mersmak. Følte jeg fikk en fin teknikk til slutt og det ble en og annen 25-serie. Uansett tror jeg det er mye å lære. Skytebåsene fører til at det ikke alltid er lett å lære direkte av de beste. Derfor hadde det vært litt artig å se videoer av løpende skyting for å se ulike teknikker. Trenger ikke nødvendigvis være elg.

 

Noen som har noe slikt?

 

Edit: Fant noen videoer på ISSF sine sider av 10m.

 

Mvh, Brodsjo

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallo

Det ligger noe på det svenske sportskytterforbundet sin hjemmeside. Dersom du møter opp på Løvenskioldbanen, så vil det være mulig å få veiledning, samt se de beste skytterne i Norge skyte.

Det er noen enkle momenter som du kan øve på. Det meste kan du gjøre hjemme i stua foran et speil. Våpenet må være tilpasset slik at når kolben løftes til kinnet, så skal du se rett inn i kikkerten i riktig avstand fra okularet. Start med å holde pipa i cirka samme høyde som målet. Hold pipa mot et punkt på veggen. Løft våpenet sakte og kontrollert slik at du får det punktet i siktet. Når våpenet er i skuldra så drar du våpenet inn i skuldra med høyre hånd. Det beste er å øke draget litt hele tiden. Det verste som kan skje er at "draget" slippes opp rett før skuddet. For å gi våpenet best mulig støtte i skuldra, og for at "draget"skal gå rett bakover, så skal høyre albue holdes omtrent rett ut. Venstre hånd skal holde løst om forskjeftet og kun holde børsa oppe. Skuddet avgjøres i løftet. Det er meget viktig å komme opp så nært siktepunktet som mulig hver gang. Det er bedre å bruke litt lengre tid på løftet og treffe i siktepunktet enn å komme opp langt unna. Noe synes det er best å komme opp under eller bak for så å "gå"inn mot siktepunktet. Husk at bevegelsene i løftet skal være så enkle og rasjonelle som mulig.Ingen unødige bevegelser. Hodet skal være i samme posisjon under skuddet som før løftet. Når du får til løftet riktig så må du mengde trene løftet slik at det sitter til du kommer i en stresset situasjon. Det trengs 5000 repetisjoner for å automatisere et bevegelsesmønster. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Takk for fin gjennomgang. Gjør en del av dette nesten hver gang, men et par ting her jeg kan fokusere på!

 

har vært innom sportskytte.se, men ikke funnet noen videoer, kan du hjelpe meg med ei adresse hvis du fortsatt vet hvor de er?

Link to comment
Share on other sites

Hallo igjen.

Jeg fant det ikke jeg heller. Det er antagelig tatt bort. Jeg har sett på den tidligere. Det ligger noe på ISSF sine sider.

Viltmåløvelsene er forholdsvis vanskelige og mange skudd. Hemligheten til suksess på dette området er hardt arbeid over lang tid. Det er årsaken til at det ikke er flere som skyter de øvelsene. Anbefaler at du prøver deg på skyting på løpende elg først. Det er også ganske bra stevnetilbud innen løpende elg. Når du skyter bra på elgen kan du prøve deg på et hjortestevne. Løpende villsvin er den artigste og regnes av mange som skyingens formel 1. 10m grenen på luft er den vanskeligste. Det ideelle er å ha tilgang på en luftbane som man kan trene på i vinterhalvåret. Når du behersker luftskytinga, så behersker du allt det andre også.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...