Jump to content

Fullcertet hund=nix mer cert


Ranger

Recommended Posts

Jøss, etter at jeg pensjonerte bikkja fra utstillinger har et punkt i de nye utstillingsreglene fra NKK gått meg hus forbi. Desto mer gledelig var det å finne ut at fornuften har seiret! Uthevet nedenfor kommer hovedpoenget.

 

11.13 Beste Hannhundklasse – BHK / Beste Tispeklasse – BTK

Klassene er åpne for alle rasens hunder av samme kjønn som har fått CK.

Konkurransebedømmelse ‐ 4 plasseringer: 1BHK, 2BHK, 3BHK, 4BHK.

Certifikatet (CERT) deles ut i BHK/BTK til beste hund, som ikke er norsk utstillingschampion

(også til hund fra championklasse som ikke er norsk utstillingschampion).

Dersom norsk utstillingschampionat er oppnådd etter påmelding skal hunden ikke tildeles cert i BHK/BTK.

Uplasserte hunder kan også tildeles cert.

Det utdeles et reserve‐cert, til hunden bak cert‐vinneren, som vil telle som cert dersom cert‐vinneren skulle bli diskvalifisert.

Også reserve‐cert vinneren må tilfredsstille nasjonale jakt‐ eller brukskrav for oppnåelse av cert.

 

Hunder som er fullcertet kan ikke motta cert. Med fullcertet menes hund som er tildelt nødvendig antall certifikater for oppnåelse av utstillingschampionat, men som ikke oppfyller prøvekravene til championatet.

 

Det vil altså si at man nå kan bli kvitt "Cert-samlerne", dersom de ikke velger å styre unna Storcertet/NKK sine utstillinger da... Dette er gode nyheter mener jeg, da flere hunder vil kunne få sjansen til å oppnå cert på utstilling.

 

Med fullcertet menes forøvrig to cert fra vanlig utstilling + ett cert fra NKK-utstilling, eller annen utstilling som tildeles "storcert".

Link to comment
Share on other sites

Ja, det stemmer nok det Jinta. Forandringen gjelder kun rasene som ikke har noe krav til jaktpremiering for å utløse championatet. Dette kom med innføringen av brukshundklasse, som kun er åpen for jaktpremierte hunder. I de fleste raser deles certet ut kun i BK. Desverre deler man fortsatt ut cert til hunder som ikke er jaktpremiert i enkelte raser, bl.a. Basset.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en jakthundrase som er unntatt kravene. En av 4 raser mener jeg i gruppe 7.

 

Og glad er jeg for det; min rase er pr. def stående fuglehund men de eier omtrent ikke talent for fuglearbeid. De er mer som en retriever/spaniel i arbeidsmåte. Så å få en stabij til å gjøre et selvstendig fuglearbeid med RIOS og full pakke går bare ikke. De har prøvd i Sverige for de har innført krav jaktpremiering for certet. Det har hittil ikke gitt resultater. Sjølv moderlandet Nederland har ikke det kravet da rasen faktisk virker å være plassert i feil gruppe.

 

Rasen min ville gjort det bra på apport, slepespor og vannarbeid - men feltarbeid med stand osv er laaaaaangt utenfor instinktene dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Men nå regnes vel ikke eks PBGV som full certet før etter siste certet som må tas etter fylte 24 mnd. Så, da kan jo fortsatt en ung hund samle cert til alder er nådd for den er jo ikke full certet før siste certet er tatt.

 

Og det er jo akurat det som har vert tidligre også, en kan samle en haug med cert til hunden har pasert 24 mnd :?

Link to comment
Share on other sites

Men nå regnes vel ikke eks PBGV som full certet før etter siste certet som må tas etter fylte 24 mnd. Så, da kan jo fortsatt en ung hund samle cert til alder er nådd for den er jo ikke full certet før siste certet er tatt.

 

Og det er jo akurat det som har vert tidligre også, en kan samle en haug med cert til hunden har pasert 24 mnd :?

Ah, det er noe der og ja... Så det hjelper ikke at hunden har to småcert og ett storcert før fylte to år? Regnes ikke som fullcertet da? Kan jo også være de som samler på bare småcert, også etter fylte to år, jeg vet ikke.

 

Ja ja, krav til jakt-/brukspremiering for å få cert hadde vært ok iallfall, er vel slik med andre småhunder og støvere i gruppe 6, om jeg ikke husker feil. Og jeg kan jo ta feil. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...