Jump to content

Sykling med unghund


sindre.S.K

Recommended Posts

Hold deg unna asfaltveier, eller få bikkja til å løpe utenfor asfalten, så bør potene klare seg bra. Likevel bør ikke de første turene være for lange, slik at potene får mulighet til å herdes før de blir utsatt for altfor stor belastning. Du bør minimum sjekke potene etter hver tur, i tillegg bør potene vaskes hvis bikkja har løpt på saltet vei.

Hvor ofte du sykler vil selvfølgelig avhenge av hvor lange turene er, og tildels hvilken type hund du har. Mine eksempler her refererer til min egen Gordon Setter. Sykler du kortere turer, opp til ei mil, bør du etter litt trening kunne ta en sånn tur hver dag om du ønsker det. Sykler du lange turer bør vel kanskje 3 ganger i uka være max.

 

Edit: Så etterpå at har Svarthund. Da bør nok turlengden reduseres noe i forhold til det jeg skrev. En annen ting du må passe på er temperatur. Blir det over 20 grader er risikoen for overoppheting stor. Hvis man skal sykle da, bør man legge opp turen slik at hunden kan bade underveis, for å kjøle seg ned.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...