Jump to content

375 H&H - Hornady 220 gr.. Noen som har forsøkt?


Shadob

Recommended Posts

I går ladet jeg opp noe "standard" ammo med N150-68 gr, og i samme rennet satte jeg noen Hornady 220 grainere nedi noen hylser.

Og det viste seg at presisjonen var god - og da ble idèen om å bruke den på høstjakten interessant.

 

Jeg har brukt denne kulen med godt hell i min TC i cal. 375 JDJ på stort og smått i Afrika, men

da er utgangshastigheten begrenset til ca. 2200 fps.

 

Jeg tenkte å prøve denne til høsten - på hjort - ut av Sako`en, men er selvsagt usikker på hvordan den vil fungere hvis jeg legger på noen ekstra fps (ser ingen grunn for å dra hastigheten til topps :) )

 

Noen som har forsøkt den?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd, men funker sikkert som snus.

Er tilnærmet helt sikker på at "hjarten" omkommer.

Kjøtt er billig og ferdig mørnet på meny, så om du må skjære bort noen kg for eksprimentets del, så sulter du neppe ihjel.

Bilder er viktig........... Og hvorfor ikke full pupp, når det går ann?????

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd hornady kuler på jakt med det resultat at de splintrer selv i moderat hastighet... Men når det er sagt så blir det jo liggende det du skyt på :wink:

Selv bruker jeg 250 grs swift A-frame kronografert til 820 m/s, det gir de resultater du ønsker :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det var hornady 225 grs interlock lade til 800 m/s

Har også prøvd hornady 150 grs i 270 win med samme res...

Fikk bekreftet at det er flere som har opplevd det samme av en som er stor guru innen lading, skyting og jakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er FP - og som sagt - har jeg skutt endel dyr med denne når hastigheten er 2200 fps.

Noen zebra, kuduer og flere impala.

 

Jeg har ikke funnet igjen kulene - da de har gått gjennom - med unntak av en zebra.

Men fant ikke kulen - som lå i vomma et eller annet sted.

 

Så med 2200 fps i utgang - har jeg gode erfaringer med den.

Når det er sagt - var alle dyrene truffet i "bankersområdet" - så det ble ikke allverdens utfordring for kulen.

 

 

 

Men kan jo fortsette å bruke Swift`en som Sako`en er innskutt med :)

 

Det er bare av nysjerrighet :winke1: !!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...