Jump to content

Hvilke gjenger for demper


Langlo

Recommended Posts

Hei - jeg vurderer å skaffe meg en sonic 45 eller en hardcore. Det er et rimelig bra utvalg av gjenger. Er det noen grunn til å velge en spesifikk gjengetype i forhold til løpstykkelse?

 

Kom gjerne med tips.

 

Ps - Jeg har en sako som går godt, og jeg vurdere å gjenge den opp uten å kappe den. 58 cm løp er kort nok synes jeg. Kan jeg risikere å ødelegge presisjonen ved å gjenge den opp? - Jeg mener: kan jeg forvente at den går like bra gjenget ( med gjengebeskyttelsen på) som den gjør nå (før gjenge-jobben?).

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Er det noen grunn til å velge en spesifikk gjengetype i forhold til løpstykkelse?

 

Ja. En god regel er å velge de største gjengene som pipa tillater, dette gir mer gods i pipa og mindre fare for at munningen blir deformert under gjengingen. Fin stigning vil sitte bedre, men er mer følsom mtp toleranser og skitt. For boltrifle vil en stigning på rundt 1:14 (feks M15x1,5) normalt være godt nok, for autoer bør man velge noe finere stigning, rundt 1:15 (feks M15x1). Sekundært kan det være en fordel å velge en vanlig gjenge, det gjør det enklere hvis/når du skal ha ny demper. Hvis du kommer med løpsdiameter ved munning kan vi gi deg et mer presist svar.

 

Kan jeg risikere å ødelegge presisjonen ved å gjenge den opp?

 

Det kan skje, men normalt sett vil du ikke tape noe på det. Og det er svært sjeldent at en børse som blir gjenget og kronet går dårligere, regelen er at presisjonen blir bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...