Jump to content

Hjelp til identifisering av gammel patron


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

På esken står det: P 120 5 L 40

BL. P. (2-2-0 -45)

Modell 70

For Gevær (på tysk)

 

Denne ligna veldig på 3006, men hadde en eiendomlig farge på hylsene. Nærmest ja va skal jeg si ? Gull rødbrune ?

Mantelen smalna inn fra hylsehalsen til spissen omtrent som en kjeksis. Dissa patronene fikk en kompis fra et dødsbo av enka. Kan sikkert skaffe en to tre hvis det er noe for samlere. Håper en eller annen vet noe om denna, skulle vært artig og visst.

Link to comment
Share on other sites

På esken står det: P 120 5 L 40

BL. P. (2-2-0 -45)

Modell 70

For Gevær (på tysk)

 

Denne ligna veldig på 3006, men hadde en eiendomlig farge på hylsene. Nærmest ja va skal jeg si ? Gull rødbrune ?

Mantelen smalna inn fra hylsehalsen til spissen omtrent som en kjeksis.

 

Tysk krigs., eller førkrigsammo, i kaliber 7,9 eller 8 x 57 IS som vi sier, hvor IS står for Infanterie Spitzgeshosspatrone.

Den uvanlige rødfarget tyder på at du har kobberpletterte hylser.

Ditt utsagn om at "mantelen smalna inn fra hylsehalsen til spissen omtrent som en kjeksis" tar jeg ikke helt på sparket. Mener du kule med form som kjeksen på en kjeksis, men med spissen opp? En vanlig helmantelkule i hylsa, altså?

Øvrige opplysninger:

-P120. En (krigs) kode for ammunisjonstilverker i Tyskland.

På en nettside om "headstamps" fant jeg dette:

P120: Dynamit A.-G., vormals Alfred Nobel & Co., Werk Empelde, Germany.

 

-L 40 står for Liefierung (leveranse) nummer 40.

-BL. P. (2-2-0 -45) står for "blatt pulver", det er bladkrutt. De to første sifrene 2 -2 mener jeg står for størrelsen i mm (2 x 2 mm) på kruttkornene.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
På esken står det: P 120 5 L 40

BL. P. (2-2-0 -45)

Modell 70

For Gevær (på tysk)

 

Denne ligna veldig på 3006, men hadde en eiendomlig farge på hylsene. Nærmest ja va skal jeg si ? Gull rødbrune ?

Mantelen smalna inn fra hylsehalsen til spissen omtrent som en kjeksis.

 

Tysk krigs., eller førkrigsammo, i kaliber 7,9 eller 8 x 57 IS som vi sier, hvor IS står for Infanterie Spitzgeshosspatrone.

Den uvanlige rødfarget tyder på at du har kobberpletterte hylser.

Ditt utsagn om at "mantelen smalna inn fra hylsehalsen til spissen omtrent som en kjeksis" tar jeg ikke helt på sparket. Mener du kule med form som kjeksen på en kjeksis, men med spissen opp? En vanlig helmantelkule i hylsa, altså?

Øvrige opplysninger:

-P120. En (krigs) kode for ammunisjonstilverker i Tyskland.

På en nettside om "headstamps" fant jeg dette:

P120: Dynamit A.-G., vormals Alfred Nobel & Co., Werk Empelde, Germany.

 

-L 40 står for Liefierung (leveranse) nummer 40.

-BL. P. (2-2-0 -45) står for "blatt pulver", det er bladkrutt. De to første sifrene 2 -2 mener jeg står for størrelsen i mm (2 x 2 mm) på kruttkornene.

 

Ja, jeg mente som et kremerhus, ellers er betegnelsen av hylsa som du sa. Ellers takk for en fin redegjørelse :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...