Jump to content

Links m/løpsbytte / jaktfelt erfaringer


asylta

Recommended Posts

Er på jakt etter rifle, liks og med mulighet for bytte av løp og cal.

 

Bør kunne skifte mellom .223 og 6,5x55.

Hvilke muligheter har jeg?

Eller lønner det seg å kjøpe en i 6,5 og en i .223?

 

Bruksområdet blir småvilt, hjort og jaktfelt skyting.

 

Optikk til jaktfelt: hva anbefaler dere? Og hvilke kaliber av disse to er best til dette?

Link to comment
Share on other sites

Sauer 202 har mulighet for skifte i kombinasjon 223/6,5x55. Men 223 løpsettet koster rundt 10000,- og krever noe modifisering i for av dreing og evt. kapping slik at det passer forskjeftet og fremstår i en mer "hendig" utførelse om den skal brukes i jegerklassen. Og det koster også noen kroner.

Bedre å kjøpe 2 våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes flere muligheter...

Til det samme bruksområdet bruker jeg en blaser. 6,5x55 til trening, jaktfelten og småvilt, 8x57 til hjort og elg.

Jeg bruker 1,5-6x42 til alt, og det fungerer. Bruker rødpunkt/åpne sikter på trange poster.

Skal du på død og liv ha en .223, eller kjøper to løp med det samme, så kan du gå opp noe på det andre løpet. 6,5 duger til alt, men marginene blir litt større med litt større kule.

Skal du kun ha ett løp til å begynne med så heter det 6,5 hvis du skal dekke hele bruksområdet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Blaser er en mulighet. På R93 må du i så fall etterlade i 6,5x55 - max kapasitet 3+1. R8 tar 4 i magasinet.

Løp/magasin finnes i flere varianter priset fra ~6.500,- til 13.000,-

Sluttstykkehode koster ~2.000,- - 2.500,-

Minuset er jo at kikkertmontasjen koster oppunder 4.000,-

 

Økonomisk er det ikke uten videre gitt at det svarer seg å gå for systemrifle til ditt bruk, men det gir selvsagt den fordelen at du får ett skjefte og ett avtrekk å forholde deg til.

Link to comment
Share on other sites

Hva bør jeg gå for av våpen da om jeg dropper .223 og satser på 6,5?

Sauer 202

Shultz og Larsen

Røssler

Blaser

 

Vurderer uansett å ha to løp, da 1 m/demper og 1 uten. Eller bare for å kunne bytte på enkelt vis når det er utslitt...

 

Evt hvilke andre våpen anbefales, der presisjon står i høysete!!! Med tanke på jaktfelt og småvilt vil jeg ha eit våpen med topp pres.

 

Og optikk da? Anbefalinger til dette bruket?

Link to comment
Share on other sites

hadde kjøpt meg sauer 202,her kan du bytte pipe og du kan bruke 200str pipe har jeg hørt. trykkpunktsavtrekk er også en stor fordel. av optikk så hadde jeg kjøpt 6-24 sightron . sightron har også flere med lys og da er den enda bedre også til jakt.om du kjøper en kikkert med mer forstørring så må den ikke stå på max,men du har mulighet.

Link to comment
Share on other sites

av optikk så hadde jeg kjøpt 6-24 sightron

Tillater meg å være litt uenig her... Utvalget av rifler trådstarter setter opp tilsier at han har tenkt å skyte i jegerklasse, og da er det ikke tillatt å benytte mer enn 12x forstørrelse. 6-24x vil jeg også si er altfor høy forstørrelse til jakt. Et sikte i størrelsesordsen 3-12x50/56 eller 2,5-10x50 ville være et bedre valg. Sightrons sikter har jeg forøvrig et godt inntrykk av, selv om jeg er en smule opphengt i Swarovski :wink:

Link to comment
Share on other sites

Evt hvilke andre våpen anbefales, der presisjon står i høysete!!! Med tanke på jaktfelt og småvilt vil jeg ha eit våpen med topp pres.

 

Topp presisjon er alltid velkomment, men jeg vil nesten hevde at du ikke trenger det verken til jaktfelt eller småviltjakt. Det kommer selvfølgelig an på hva en legger i begrepet topp presisjon. Ei topp tunet BR-rifle er presis, men ikke særlig egnet for jakt(felt). Valget blir enklere hvis du velger bort .223 og heller går for en patron med -06 hylsehode. .22-250 er nærliggende, og den kan du fint komplettere med f.eks 9,3x62 og en mengde andre patroner. Fordelen er at du kan bruke samme sluttstykket til alt. Løpsbytte på "vanlige" låskasser med gjenget løp er ikke noe hokus pokus med bittelitt utstyr. Eller en kan bruke en eller annen patent med løpsmuffe, om en vil ha det enda enklere.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Hva med å kjøpe en SCHULTZ & LARSEN CLASSIC DL

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10001&prodid=11459

og med en KKC stokk http://www.kkc.no

eller å driste seg på en av stokkene til GrodasRifleStocks..

Den nye jaktfeltstokken http://www.grodasriflestocks.com/?cID=2468 tror jeg blir super. koster ikke noe ekstra om du ønsker den i links. :D

Har ikke holdt stokken, men den ser bra ut.

Link to comment
Share on other sites

En Blaser bytter man sluttstykke på, så er den links.

 

OK. Takker. Jeg har en kjenning som kjøpte en Blaser R8 Proffesjonal sist sommer.

Vi var en gjeng som så på våpnet. Og da sa jeg til gutta at dette var verdens enkleste våpen å konvertere til lings.

Det var/er bare å bytte sluttstykke. Men viste da ikke at det var lingssluttstykker på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...