Jump to content

Stående skyting - jaktfelt


Langlo

Recommended Posts

Hei! Jeg ønsker å bli bedre på stående skyting. Når jeg skyter jaktfeltkonkurranser, er det tydelig at det er mye å hente på å trene mer og forstå mer :).

 

Utover det med trening, det viktigste, har jeg noen undringer knytta til hvor høy forstørrelse jeg bør ha. I dag brukte jeg 12, som er det høyeste på min kikkert. Med denne er det rimelig dansende bilde, men fordelen, opplever jeg, er en klar opplevelse av når trådkorset er der det skal være, og jeg kan få klemt av om jeg er på alerten.

 

Jeg kunne jo fortsette å prøve og feile, som jeg oftest gjør, men jeg tror jeg vil få en hurtigere utvikling om jeg hører på råd fra erfarne folk, som selv får det bra til. Så - hvordan velger dere å gjøre det med tanke på forstørrelse, og hvorfor? Jeg sluker tips :)

 

-

 

Når det gjelder stillingen, står jeg ca 45 grader i forhold til blinken, med vekta jevnt fordelt på begge beina. Er det andre måter å gjøre det på, som erfaringsmessig gir bedre resultater for de fleste?

 

-

 

Når det gjelder å holde i blinken - beveger dere dere inn mot sentrum fra en eller annen kant (sidenfra - unnenfra - ovenfra) og klemmer av når den passerer midten, eller står dere og prøver å holde i midten? Hvordan ko-ordinerer dere avtrekket i forhold til pust?

 

Jeg tenker jeg vil spørre, snarere enn å dø uvitende :)

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

45 grader er for lite, selv står jeg nok 80 eller mer på skiva.om du står riktig så skal du lukke øya og løfte børsa og gå ned i skiva ovenfra og da skal du komme rett ned i di skive.det er veldig viktig at du puster godt med magen mellom hvert skudd,og gå ned bestemt i skiva og dra skuddet i det du er i innersonen.høres lett ut men får du ryttmen så sitter det godt.det er oftest på ståene en mister poeng,her er det flest variabler som napp og møte rekyl og ikke minst nerver og urolig i beina.da er det viktig og tenke arbeidsoppgaver for og ha fokus på riktige ting,for alldel ikke tenk poeng ,da er det nesten sikkert at du feiler.

Link to comment
Share on other sites

Skyter aldri på under 20x uansett avstand eller stilling, som regel 24-32x

 

Da det gjelder stående skyting så må man finne ut hva som passser best. Det som er viktig er å være nøye med nullpunkt i stillingen og flytte beina slik at du kommer ned i di egen skive hver gang. Å ikke holde lenge, og å være knallhard på avrekkeren er også viktig på stå. Det må smelle mede det samme trådkorset sveiper inn i innersona. For min del funker det best å skyte hele serien med børsa i skuldera, uten å ta ned mellom hvert skudd. Jeg står med beina 90 grader ift skyteretning. Jeg begynner høyt og slipper trådkorset rett ned i skiva.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange som vil at man skal gå ovenfra og inn i blinken, men da kan man ha den svingen av farta pga. tyngden og da dra den rett ned i det skuddet går.

1 tips kan være å gå fra under og opp, da har man ikke den svingen og farta pga. tyngden, men styrer da alt selv uten makt og har mer kontroll på farten i børsa.

et annet tips kan være å ikke drikke kaffe og brus før skyting, dette kan forårsake små-skjelving uten grunn, drikk vann og man blir roligere i kroppen ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for god veiledning!

 

Jeg har prøvd og øvd med klikkpatroner etterhvert som råda har kommet inn. Hva jeg har prøvd så langt er å lage en skarpere vinkel mot skiva, som anbefalt. Etter dette fulgte jeg rådet med å lukke øynene og se om jeg kunne finne en slags nøytral stilling som siktet/børsa naturlig "ville til", og så bruke denne posisjonen. Så la jeg til det med å gå ned i blinken ovenfra og være bestemt/hard på avtrekkeren når den passerer senter.

 

Resultatet så langt har vært en god følelse av å være på rett vei. Dette fordi jeg merka mye mindre horisontale bevegelser i siktinga med denne teknikken. Jeg la merke til at oppgaven ble mer å avpasse avtrekket i forhold til bildet som dukket opp i siktet. - Det virket som jeg hadde fått færre oppgaver å tenke på, ikke flere. - skal også prøve unnenfra.

 

Det med pust skal jeg øve mer systematisk på - det aner meg at det vil ta litt innarbeiding. Jeg tror ikke jeg er nok bevisst det ;)

 

Når dere går inn ovenfra, ser dere noen klar tendens i hvor bommene kommer? (eksempelvis: flest over/flest under? - individuelle forskjeller, eller en klar tendens også mellom skyttere?)

 

Det er tydelig at folk er rause nok til å dele med veldig nyttig kunnskap - takk for det! Det er virkelig inspirerende - og jeg føler at det forplikter til mer øving. Jeg har så himla lyst til å bli bedre på dette ....

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

di fleste har nok lett for og avslutte skudde litt for tidlig og dupper skudde ned. drar du avtrekkern rett bakover og holder den etter skuddet går så slipper du dette,det er ikke bestandig jeg kommer på og gjøre,og da straffer det seg fort med dårlige avtrekk.er også lurt og ha begge øya oppe når du går ned i skiva,så knipe at øye når du er nede i skiva,så telle til 2 så skal skudde gå. :? det fungerer best for min del

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...