Jump to content

Valg av rifle og kaliber


MrControl

Recommended Posts

Bestod Jegerprøven her denne uka, og da melder naturlig nok seg muligheten for å kjøpe jaktrifle(og hagle) og jeg lurer i den forbindelse på litt råd om merke, kaliber osv.

 

Vet at det har vært laget nybegynnertråder før, men det jeg egentlig lurer på er hva dere anbefaler som en allround rifle og kaliber til alt i fra elg, til rådyr og rev/gaupe o.l

 

Sikkert optimalt og ha en rifle til enhver anledning, men pga min store interesse for pistolskyting må jeg denne ganga prøve å begrense meg til en rifle.

 

Har ikke så mange krav, men foretrekker at den er laget i annet enn treverk, og at den er enkel og vedlikeholde.

Link to comment
Share on other sites

Prisklasse skal du legge deg på da...?

 

Sako Finnlight i 308win, hadde jeg gått for, hvis jeg skulle kjøpt meg rifle i dag, og da med ett europeisk kikkertsikte på toppen...

Men prisen kommer fort opp i 25 høvdinger da... Tikka T3 er jo også ett greit alternativ.....

Link to comment
Share on other sites

Større hylsevolum gir større fart. 308 har en hylse på 51 mm, mens 30-06 har 63 mm lengde. 308 er godkjent til alt vilt i Norge. Vært lett å få tak i nato ammunisjon før, kanskje ikke like lett lenger. Skal du engang lade selv, så er valget lett, 30-06. Enormt mange kuler å velge i , så du kan lade alt. Har du ikke tilgang på nato ammunisjon (7,62 nato), kjøp 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Lengden på hylsa. .308W har 51mm hylse og 30-06 har 63mm hylse.

 

I praktisk bruk er forskjellen veldig liten, men dersom ein ladar sjølv har ein litt meir potensiale på hastigheit og kulevekt i 30-06 enn i .308.

 

Edit: P-K var før meg. Eg vil forøvrig ikkje seie det so so sterk som at valget er enkelt om ein skal lade sjølv... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...