Jump to content

Da var det nye kikertsikte kommet


202 outback

Recommended Posts

Grei pakke i posten i dag, zeiss 6-24x56 FL med opplyst retikkel nr 60 :wink:

Solgte varipointen for å bytte til en kikkert med like gode skumringsegenskaper, men som også duger på langhold.

vurderte seriøst 6-24x72 men synes rett og slett den var for klumpete.

Kikkerten er nå montert på en Lakelander 308 med nye kkc, a,tec maxim og tofot, skal se om jeg får prøvd den i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke testa kikkertsikte i bruk enda. Ble kun tid til monteringen i helgen

Blir en tur på bane i morgen (Åsane) for innskyting.

Siktet virker veldig skarpt og klart i opptikken, tror det er et hår vassere en varipointen jeg hadde.

Vi er en gjeng som reiser ut på banen i morgen.

Noen har zeiss victory kikkertsikter uten FL linser, jeg skal prøve og sammenligne.

Fikk også svar (her på kammeret) hvorfor det bare var noen og 60 klikk i høyden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå er kikkerten omsider testa og innskutt på 100 meteren.

Kikkerten er nullstilt, og klar til litt lengre hold.

Løsnet kun skruen på toppen litt slik at jeg fikk skrudd tilbake til null, og skrudd igjen. Veldig enkelt.

Optikken er utrolig skarp og klar, men jeg har ikke fått testa den i skumring.

Det er en endring på disse nye modelene til zeiss. Det er ikke utvendig tårn til sidejustering.

Jeg vet ikke hvor akktuelt det er med sideveis justering på de holdene jeg skal skyte på(300-400m). Men til jakthold vil jeg tro det er uvesentlig.

Så langt veldig fornøyd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Spennende med ny kikkert :)

Har veldig lyst på samme kikkert sjøl, men usikker på om den passer i min montasje av den enkle grunn at det er relativt lang låskasse, så da må mellomrøret vere langt! :(

Kan såklart bytte montasje da....

Har du mulighet til å måle lengda på mellomrøret ?

Link to comment
Share on other sites

Retikkelet er i mine øyne det mest opptimale til jakt.

Retikkelet er også fint nok til å skyte på små mål, eller mål på lange hold.

Lysprikken er regulerbar så til nattjakt fungerer det opptimalt uten for mye forstyrrende tykke stolper.

Retikkelet er ikke medforstyrende så dette er ikke førstevalget til en rein langholdskikkert.

Det er som nevnt ikke utvendige tårn til sidejustering heller.

Min inntensjon med siktet er en kikkert som fungerer godt på nattjakt, samt posteringsjakt i åpent/fjell terreng.

Målet mitt er å trene meg opp til å beherske hold opp til 300-400 meter, også på jakt.

Til dette bruket synes jeg dette er en helt idel kikkert med opptimalt retikkel :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...