Jump to content

Gammel hagle:


crez

Recommended Posts

Hei.

 

Er en liten jeger... Liker i allefall å kalle meg det ;)

 

Har et vanskelig spørsmål, eller et spørsmål som sikkert er ganske vanskelig å svare på...

Det blir sikkert pittelitt tipping, men dere vet nokk sannsynlig mere en meg...

 

For en stund siden arvet jeg en hagle, dette er en ganske gammel hagle fra Russland.

Jeg vet ikke hvilket merke hagla er, ettersom det ikke står no på den, det eneste jeg vet er at det er en russisk hagle, og det er en side by side, med dobbel avtrekker og kolbe av tre.

 

 

Det jeg lurer på er om noen har en anelse på hva denne sånn sirka kan ligge på i verdi ?

Det er sikkert vanskelig å si uten å ha sett den, men det er nok alt av info jeg har.

 

Takker for alle svar :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en gammel russisk sideligger som heter ihz-54. Det er noen bilder av denne typen her http://translate.google.no/translate?hl ... 3D0&anno=2 , samt litt historie..

Jeg har funnet ut (tror jeg) at disse er testet med 700 atm. og er derfor uegnet til å skyte stål med. Det vanligste er visstnok at det er halv og full trangboring på dem.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å få den åpnet opp til 1/4 og 1/2 boring, men i og med at min er den siste versjonen med krommet løp så kan vel det medføre en del problemer...

Har også tenkt på å selge den for å kjøpe meg en som tåler lerduepatroner, men den er vel ikke verdt så mye..

Link to comment
Share on other sites

Det ligger noe info om her på forumet om du bruker søke funksjonen..

På alle forum vil du få mange rare svar, både fra personer som vet hva de snakker om og ofte fra personer som ikke har snøring..

Det er mange som slenger ut et svar fordi de tror eller har hørt om noen som har gjort ditt eller datt..

Undersøk på nettet mest mulig om våpenet ditt, og om du føler deg usikker på hva du kan og bør bruke av ammo så tar du hagla med deg til en børsemaker som vet hva han snakker om...

Link to comment
Share on other sites

på di fleste hagler står det inngravert et nr som angir hardheten på stålet. mest sansynlig står dette i nærheten av låsklakkene. Det skal være en tabell i omløp som man kan sjekke dette nr mot.

Husker ikke hvor jeg fikk tak i denne når jeg sjekket mitt nr, men menere er sikkert på at noen her inne kan ha den.

Om jeg ikke tar mye feil, så skal denne tabellen inneholde en skala, å er ditt nr under ett visst nr på skalaen kan du ikke bruke stål i børsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...