Jump to content

Blodspor/Ferskspor blanding i startfasen


Gullern

Recommended Posts

Hei.

 

Litt info først: (Ble veldig langt ser jeg)

Jeg jakter både fugl og storvilt, vi har 2 settere i "familie eie", men nå har jeg å fruen kjøpt oss egen hund som

jeg har tenkt til å få godkjent som ettersøkshund (hvertfall prøve :D )

Rasen er av den typiske jaktrasen Staffordshire bull terrier :) Ulike grunner til at vi valgte den rasen, men planen min har hele tiden vært at vi skulle prøve på blodspor/ettersøk og villsvin :D Vi jakter villsvin i Sverige og de vi jakter hos som vi kjenner godt driver med trening av hunder på villsvin, de er 1 av 2 anlegg som er godkjent for anslagstest på villsvin i sverige (foreløbig hvertfall) og det er ikke tvil om at de kan sakene sine;)

 

 

Så til spørsmålet mitt:

Jeg skal ned dit i mai å teste bikkja på villsvin (han er da 8 mnd) for å se om det kan funke.

Planen er også å melde meg på blodsporkurs i mai, men det blir da blodspor kurs ett par ganger før jeg

"innimellom" skal ned å teste hunden på villsvin. Dette blir jo å blande blodspor og ferskspor i en tidlig fase av innlæringen,

noe jeg har hørt at kan ødelegge for begge deler egentlig.

Jeg tenkte hvis jeg bruker jaktdekken på villsvin og sporsele på blodsporet vil hunden kanskje skjønne at det er 2 forskjellige oppgaver den skal utføre.

 

Hva ville dere gjort? Alternativet er å utsette blodsporet, for sverige er allerede bestilt.

Er det dumt å blande dette?

 

Tusen takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville startet med blodsportrening omgående og håpe at du klarer å prege han såpass på dette at det ikke gjør noe å gå på ferskspor i mai!

 

Det kan medføre problemer å prøve begge deler omtrent samtidig og hvis du vil starte nå finnes det mye godt lesestoff på Jaktlykke sine sider.

Link to comment
Share on other sites

Det er god trening i å spora noko inne i eit hus.

Dra ein pølsebit gjennom fleire rom, gjerne opp ei trapp om du vil,

og la sporet få setja seg ein time.

Hunden kan gå sporet i band eller laus,

men pass på at tempoet i søket er roleg.

Eit spor ute på denne delen av året ville eg lagt

på eit område som er godt trakka slik at mine fotspor ikkje står att.

Blodet vil bli nedkjølt og prossen med vittringen vil vera svakare.

Prøv deg fram og gå korte spor i starten.

Gje masse ros og kos ved sporslutt. Lukke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...