Jump to content

Hvor mye "farligere" er det å lade grove kaliber?


fredrik

Recommended Posts

Hei

En ting som har gått gjennom hodet mitt noen ganger når jeg sitter å lader til 223'n min er: hvor mye faligere vil det være om man lader en 338 for hardt og får en uheldig episode, kontra 223? Er jo en hel del mer krutt i 338, så jeg tenker at i teorien så er faren større jo større kaliber man lader?

 

Eller er jeg helt på jordet? :)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke så enkelt. Husk at flere "små" kalibre jobber med høye kammertrykk. Mens mange "store" jobber med lave trykk. Dessuten vil jo "farligheten" påvirkes mye av hvilken type våpen skuddet avfyres i. Noen konstruksjoner (våpen) er mer solide enn andre.

Link to comment
Share on other sites

Om ei børse sprenger har det lite å si om det er en 223 eller en 338. Har du to våpen med like mye gods rundt kammeret vil den i 338 ryke før den i 223 siden kraften er avhengig av trykk og areal. Arealet i en 338 blir større.

Under ladning er det lettere å drite seg ut med små hylser. 3gr ekstra i en 223 gir mye større utslag enn 3gr i en 338.

Normalt sett må man ha byttet krutt eller fått en blokering i løpet for at ting skal gå ordentlig galt.

Link to comment
Share on other sites

3gr ekstra i en 223 gir mye større utslag enn 3gr i en 338.

Ja. Ikke bare fordi hylsevolumet er større i 338.WM, men også fordi du lader med ett mer saktebrennede krutt. Dermed er det vanskelig fredrik, å måle hva som er farligst å overlade av to kalibre, da det er mange faktorer som spiller inn.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...