Jump to content

prosjekt bygge en BR50 rifle


Recommended Posts

Å bygge en fullblods BR rifle er vist ikke gjort for en hver børesmaker om enn skal få utnyttet alt til max, og det er heller ikke det jeg kommer til å gå for.

Jeg håper å kunne gjøre mye jobb selv, og da ende opp med en rifle som går godt, og som kan brukes på annet enn BR også, feks skjær eller andre jaktbare arter.

Nå er jo det tekniske regelverket for BR50 endret, så der er blandt annet ikke noe krav i forhold til fasong på stokken bortett fra max bredde på "planka" under forskjeftet, samme er der vist heller ikke noe krav i forhold til løpsdiameter og kon på dette. jevnt over så er det vekta som er max 6,35kg i HV klassen, og det blir denne jeg må gå for.

 

Noen husker kanskje en tråd eller to jeg hadde ang Otterup salongrifler og litt spørsmål rundt disse. Saken er nå at jeg blir å bygge på en slik enkelskudd sak.

 

først et par bilde av utgangspunktet.

 

1295451595_resized.jpg?width=640&height=480

1295451585_resized.jpg?width=640&height=480

 

1295451590_resized.jpg?width=640&height=480

1295451601_resized.jpg?width=640&height=480

1295451606_resized.jpg?width=640&height=480

1295451611_resized.jpg?width=640&height=480

1295451622_resized.jpg?width=640&height=480

 

 

vekta på løp, låsekasse, avtrekk og kikkertbaser er 2386gram, så her er nok av vekt til sikte og stokk. løpet er 55,5cm langt og måler 23 mm i munningen, låsekassen og løpets bak kant er 25mm i diameter. avtrekket er ikke fin mål men har en avtreksvekt på ~500gram, avtrekket er orginalt og har svært langt kryp/trykkpunk, men etter 3-4 skudd for å finne ut av det var det st svært så behagelig avtrekk. Kikkertbasene er coustum laget etter som at der ikke var greit å få tak i noe som passet på en så rund låsekasse, disse basene er da beregnet på sako optilock ringer.

 

Sikte blir et Leupold BR sikte med fast 24x.

siktet med ringer har en vekt på 612gram. skulle det bli marginalt til slutt så er løpet gjenget for demper så gjengebeskytteren har en vekt på 32gram.

 

jeg har enda ikke tatt noe bestemmelser for hva jeg vil gjøre ang stokk så her håper jeg på at noen kommer med et par gode ideer, ser for meg at jeg vil ha enten frittståede pistolgrep eller tomelhull, i all fall noe som gir et godt grep. Å lage stokken i tre blir neppe aktuelt, eller, kan godt være jeg lager meg en fint trestokk i valnøtt eller noe slikt, men det blir ikke til BR bruk.

Har 3kg til stokk, noe som vel sånt sett er dårlig utnytta vektfordelinger, men det får nå være så, jeg der det ikke som noen krise om stokken blir lett og jeg har mye å gå på i vekt, er ikke verre enn at der lages tomrom i stokken som kan fylles med bly/stål om ønskelig.

 

Både låsekasse/løp, og siktet er ikke av de peneste med tanke på overflate, men det skal enn vel få gjort noe med etter hvert når temperaturene ute tilsier at Dura sprøyting i vedskjulet er passe..

 

legger ved noen bilder av hvordan ting ble når siktet ble montert.

1299615526_resized.jpg?width=640&height=480

1299615530_resized.jpg?width=640&height=480

1299615534_resized.jpg?width=640&height=480

1299615538_resized.jpg?width=640&height=480

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...