Jump to content

S&W m41 ammo og justering av avtrekk


ryu82

Recommended Posts

Er det noen som har m41 og veit hva slags ammo som fungerer bra? Jeg bruker cci nå ,men får noe funksjons feil til tider. Har bytta til svakere rekyl fjær men fungerer ikke perfekt ennå. Fikk prøve noen kraftig skudd av en på skytebanen i går(husker ikke merke) og de fungerte veldig bra..men føltes nesten for kraftig ut hehe. Hvor kraftige skudd tåler den egentlig? Avtrekket er også litt for lett. Er under 1 kg. Og kravet i felt er vel over 1kg? Går det å justere avtrekket sjøl eller må det en proff til?

Link to comment
Share on other sites

.22-pistoler er i aller høyeste grad individer med hver sine særegenheter. Min Mod. 41 går som en drøm med CCI Standard, både mhp. funksjon og presisjon. Men du kan godt prøve litt forskjellige sorter som er spesielt ladet for pistol - de har gjerne en annen smurning av kulene for å gi bedre funksjon i automatmekanismer. Mod. 41 er ikke tungdrevet, svakere rekylfjær synes jeg ikke høres ut som noen god ide.

En tanke som streifer meg, har du prøvd å demontere den og gjøre den skikkelig ren ? Dette er den kilen på, og gammel møkk i store mengder påvirker både funksjonering og avtrekk. Typisk blir avtrekket først lettere, for deretter å slutte å fungere. Forslår at du tar av løp, sleide og grepsplater, kjører rikelig med solvent ned i avtrekk/slagmekanisme, lar det godgjøre seg et kvarters tid og blåser det rent med trykkluft (Biltema sine spraybokser er udmerket). Det er IKKE moro å dele dette avtrekket opp i sine enkelte bestanddeler, og enda mindre moro å sette det sammen igjen.

Link to comment
Share on other sites

M41 har en slags "hurtigjusteringsmulighet" av avtrekket som ikke krever mye hjerne;

 

Another adjustment many shooters and gunsmiths do not know about is the fact the trigger is adjustable for weight of pull. With the barrel removed and looking down at the trigger, you will see a trigger return spring resting on a stepped bar. You can push the trigger pin out just enough to release the stepped bar and move the bar to the front of the pistol to reduce the weight of pull. There is not a lot of latitude here, but it helps. If there is rare "creep" in the trigger a gunsmith must take that out.

 

Så hvis denne står i letteste stilling, så kan du sette den tilbake til den tyngre.

 

Ellers var ogås min m41 kilen på ammunisjonsvalg. Presisjonen var stort sett super, men funksjoneringen var så som så. Prøvde den meste, men CCI std funket dårlig. Winchester T22 kan funke siden den ikke har så mye voks på kula. Prøvde CCI Stinger med den, lang munningsflamme, men ikke nevneverdif bedre funksjonering. Min var dog et gammelt eks med mange skudd på samvittigheten. Lite finish og grep som manglet biter. Ikke sett i lettere fjær. Da er det ikke sikkert den klarer å mate fram skudd. Kanskje bedre å sette inn en original fjær, kan være den som sitter i er for slakk og at det gir funksjoneringsfeil.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Mod. 41 er ikke tungdrevet, svakere rekylfjær synes jeg ikke høres ut som noen god ide.

En tanke som streifer meg, har du prøvd å demontere den og gjøre den skikkelig ren ?

Min gamle traver føles ganske tung dreven egetlig. Derfor kjøpte jeg et sett med tre wolf fjærer fra Midway og kom fram til at den svakeste fjæra fungerte best, etter mye fram og tilbake med fjær bytte.

Har pussa den etter hver tur på banen og gav den et døgns bad i lampeolje her om dagen(tips fra en gammel skyter i klubben) Så rein vil jeg tro den er ja.

Men når det kommer til smøring av pistolen..så blir jeg ikke klok. En sier at den skal smøres GODT! Nesten så det drypper. En annen sier at de liker å skytes nesten tørre. Tips til olje?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for tips :)

Sleiden på min m41 går lett bakover helt til den kommer halvveis..da virker det som den tar i noe, til den kommer til et punkt, for å så gå lett igjen. tror den tar i "hammeren" . Skjønner ikke hva annet den kan ta i.

Andre som har det samme, eller har sleiden en gjevn motstand?

Link to comment
Share on other sites

Tror det var jeg som kjøpte 41'n til Øivind for noen år siden. Jeg har vært veldig godt fornøyd med den og matet den med CCI std. Det som kan være verdt å se etter er "bulker" i bunnen av kammeret ved tennstempel og utdrager. Jeg slipte bort en liten en på min og etter det funket den som bare det. De er kjent for å være kilne, men jeg hadde lite trøbbel med den jeg hadde. Byttet den akkurat ut med en HS av ca samme årgang. Regner med du har plukket den fra hverandre og pusset alt som går? Ofte mye fett og dritt inni der om noen har gitt den mat den ikke burde ha.

Link to comment
Share on other sites

Regner med du har plukket den fra hverandre og pusset alt som går? Ofte mye fett og dritt inni der om noen har gitt den mat den ikke burde ha.

Jepp...som sagt så har jeg tatt full rens på den.

Litt synd at den skal krangle av og til...for jeg er jo veldig fornøyd med den på alle andre måter. Sitter godt i handa, ser bra ut, nydelig avtrekk(men kanskje litt for lett for "regelverket") og treffer bra med den :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...