Jump to content

Oryx i 270


P-K

Recommended Posts

Kunne gjerne ønske meg 160 grs Oryx til elgjakt. I 6,5 har Norma Oryx på 156 grs, men bare 150 grs i 270. Så jeg sendte en mail til Norma og spurte om de hadde tenkt å lage en slik kule. Det hadde de, men de hadde ikke kapasitet i fjor. Er det flere med 270 som kunne tenke seg en slik kule, eller er det bare meg?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg tolker bestemmelsene må en opp i omtrent 160 grs kulevekt i cal .277 for å oppfylle kravet til lovlig ammunisjon til storvilt. Midway har en kule Nosler 160 grs på lager. Husker ikke å ha sett andre alternativer på en stund. Ifølge Våpenjournalens ladebok er dette en meget brukbar kule.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg tolker bestemmelsene må en opp i omtrent 160 grs kulevekt i cal .277 for å oppfylle kravet til lovlig ammunisjon til storvilt. Midway har en kule Nosler 160 grs på lager. Husker ikke å ha sett andre alternativer på en stund. Ifølge Våpenjournalens ladebok er dette en meget brukbar kule.

 

Da er det godt det ikke er du som skal tolke hva som er lov å ikke for her er du på vidda....270 win klarer kravet til storvilt med kuler fra 140grain og opp med letthet...Det er noe 6,5x55 ikke kan si. Der må du ha kuler på 154grain og oppover og du klarer så vidt å karre deg over kravet.

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at 140 grain holder kravet. Har skutt to elg med 140 grain Accubond og dette fungerte bra. Fant igjen 2 kuler og begge hadde restvekt på 67 %. Men kunne gjerne tenke meg en tyngre loddet kule og Oryx er ikke noen dårlig kule har jeg skjønt. Tung kule og god fart har jeg lyst på, da jeg til høsten har mulighet på et terreng og jakte bjørn på. Og til villsvin da, siden fruen er fra Tsjekkia :D

Link to comment
Share on other sites

.270 win er et glimrende kaliber til alt av storvilt i Norge.

Bruker selv 140 grains Barnes TSX til det meste.

Har prøvd både Norma Oryx og Remington Safari Grade med 140 grains Swift, men 140 grains TSX gjør jobben minst like bra!

Bruker for det meste 9,3x62 med 15 grains Oryx under elgjakta, men tar gjerne .270'n også uten betenkeligheter.

Med mo på ca 150 m/s høyere enn 6,5x55 er .270 win er langt kraftigere enn 6,5x55. Så det er ingen problemer å få elgen til å stupe :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for reaksjonene på mitt innlegg vedr. kulevekter for elgjakt. Spesielt 670Winchester som sa klart ifra at jeg var på villspor. Etter dette ser jeg at jeg lovlig kan bruke min rifle cal 270 Win og bruke de ca 350 kulene 140 og 150 grain jeg har hatt liggende i flere år.

Skulle gjerne hatt ladedata for elgpatron med krutt N 140 eller MRP og kule Sierra cal 270 140gr Spitzer. Samt samme cal og krutt men med kule 150 gr Woodleigh Weldcore PP.

Patron med kule 140gr og patron med kule 150gr må oppfylle krav på min. 275 kgm på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...