Jump to content

Skal kjøpe min første rifle - trenger råd!


S1ndre

Recommended Posts

Hei!

Har nylig flyttet fra vestlandet og tilbake til hjemtraktene mine i vest-telemark. Det betyr mer tid til jakt! Har tidligere vært med på villreinjakt med jevne mellomrom, men nå blir det forhåpentligvis jakt hver høst. Satser på å prøve meg på elgjakt også, selv om det ikke har fristet meg i like stor grad som villreinjakten.

 

Tidligere har jeg brukt senior sin Ruger M77 i kaliber .270 når jeg har jaktet. Har skutt 3 villrein med dette våpenet, og selv om jeg ikke har mye våpenerfaring så liker jeg denne riflen godt. Nå er det imidlertid på høy tid at jeg skaffer meg min egen! Har i den forbindelse brukt mye tid på nettet den siste tiden for å saumfare markedet - både når det gjelder rifler og kikkertsikte. Mye nyttig lesing her på forumet, så takk for det! :)

 

Nå når jeg skal gå til innkjøp av min første rifle håper jeg dere med atskillig mer erfaring og ekspertise kan gi meg noen råd! Skal kjøpe alt nytt og vil helst ikke gå høyere enn 15-16 000,- for både rifle og sikte. Under er det utstyret jeg på nåværende tidspunkt er mest interessert i. Fint om jeg kan få innspill og tips på dette :D

 

1) RIFLE. Har allerede bestemt meg for kaliber .308 og at våpenet skal være i stainless steel. Har da sett nærmere på Ruger M77 Hawkeye som jeg kjenner fra før, men har vel kommet fram til at Tikka T3 Lite SS ser ut til å være det best alternativet av rifler til rundt 10 000,-. Dette ser ut til å være mye våpen for pengene?! Har også sett litt på Tikka T3 Super Varmint, som er noe dyrere. Hva er hovedforskjellen på disse, og er det verdt prisdifferansen?? Sikler også på SAKO 85 Finnlight, men den blir litt stiv i pris.

 

2) KIKKERTSIKTE. Det er her jeg er mest usikker. Riflen skal som sagt i hovedsak brukes til villreinjakt, men også noe elgjakt. Av ren forfengelighet vil jeg ha et sikte i stål finish, som matcher våpenløpet :) Det siktet jeg per dags dato er mest interessert i er LEUPOLD VX-3 4,5-14X40 SILVER DUPLEX (http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... prodid=859" target="_blank). Vurderer også ZEISS CONQUEST 3,5-10X44 MC SILVER (http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=4150" target="_blank), som riktignok er noe dyrere.

Her tar jeg gjerne imot råd!! Da våpenet hovedsaklig skal brukes til villreinjakt tenker jeg at det er greit å ha et sikte med over 10x forstørrelse (Leupolden), eller holder det lenge med 10x?

Så er jeg usikker på dette med størrelsen på objektivet. Blir 40mm i minste laget?? Her er Zeiss'en noe større. Men skal ikke jakte mye i dårlige lysforhold, så da har det kanskje ikke så stor betydning? Trenger råd her :)

Link to comment
Share on other sites

Hva våpen angår kan du ikke trå feil med noen av alternativene, så her er du godt dekket mener jeg. Varmint er vel en fellesbetegnelse på rifler med littegranne tyngre og lengre løp for større stabilitet på lengre hold, nå har vel senere års "forskning" til dels bevist at hastighets/presisjons-tapet ved kortere løp oppveies av mindre harmoniske svingninger ved kortere og derved stivere løp, så innenfor normale avstander er det vel smak og behag som avgjør.

 

Når det gjelder kikkerten så er utgangspupillen verd å merke seg.

Et øye som er tilpasset mørke (nattsyn oppnådd etter 20-30 min) har en pupill på gjennomsnittlig 7 mm diameter, dvs dette er maks diameter som slipper lys inn i øyet.

I dagslys er pupilldiameteren ca halvparten (gjennomsnittlige verdier).

Kikkertens utgangspupill beregnes ut fra formel objektivdiameter/forstørrelse, så en kikkert med høy forstørrelse og liten diameter er dobbelt feil i forhold til en med mindre forstørrelse og større diameter.

10X forstørrelse holder plenty til regulære jakthold, driver man med langholdsskyting er høyere forstørrelse ønskelig men det finnes nok av dem som skyter 1000-meteren med en 15X kikkert.

Fordelen med 10X eller mindre er større "field of view", man slipper å panikklete etter dyret i kikkertsiktet under oppfølgingsskudd når man ser mer enn noen kvadratmeter av terrenget rundt dyret.

Forøvrig har QC hos Leupold tapt seg en smule de senere år, hva man velger er selvfølgelig en smakssak men kikkerten bør omtrent uansett merke testes under andre forhold enn håndholdt i butikk.

 

Edit;

Her er en link som du kan titte på angående kikkertvalg http://www.opticsplanet.net/how-to-choo ... scope.html" target="_blank" target="_blank

Forøvrig anbefales det at man bruker en brukbar prosentandel (minimum 30-50%) av total kjøpesum på kikkert og montasjer, da dette tross alt er instrumentet man benytter for å få kula til å treffe der den skal.

Angående Leupold har jeg selv en MkIV som jeg overhodet ikke er fornøyd med, selv om dette er en relativt dyr sak så ville jeg heller lagt i litt mer kronasjer og fått en NF, Swaro eller S&B på den aktuelle pangen (.223 småvilt/varmint).

Zeiss har jeg forsvinnende liten erfaring med (selvom det klør aldri så lite etter en Hensoldt) men at den gruser Leupold vil jeg regne med.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

forskjellen er at på super varmint er de tykkere løp, justerbar kinnkappe, bredere forsjefte, picatinny skinne, 5 skudds magasin, og ca 800g meir vekt. har super varmint i 6,5*55 nå og har hatt ei i cal223 og kan ikkje sei anna ein at eg e kjempe fornøyd, kjempe avtrekk og presisjon rett utav eska.

komme vel snart ein eller anna howa entusiast å klager på all plasten på tikka, men den har eg aldri hatt problem med :D

Link to comment
Share on other sites

jeg var på pedersen våpenlager i dag og klåde på båre browning xbolt, tikka t3 og withcster model 70.

i fjor hadde de nesten bare solgt x bolt. og det sier seg nesten selv vist du drar og kikker og samenligner dem:)

vist du skal jakte rein regner jeg med du setter pris på en lett rifle?

x bolten har kort låskasse i 308 noen som gjøre den veldig kort og hendig!

og det er 60 graders hevarmsløft på hevarmen noe som gjør den god og operere med kikkert på toppen.

+ en god og nyutviklet rekylkappe.

+ et VELDIG dogt avtrekk :)

kjøp en x bolt da for du MYE for pengene og blir garantert ikke skuffet:)!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...