Jump to content

merkligt hjorte gevir


skaudun

Recommended Posts

Har ingen erfaring med hjort, men jeg har selv skutt flere elg der ene geviret har mangla. Tror det kan være flere forklaringer..

 

Ene er at dyret kan ha brukket geviret i bastperioden, da er geviret ikke så hardt og tåler mindre. En annen teori er at bukken har en skade og da slår det ofte ut på gevirutviklingen. Dette er bare et par teorier jeg har...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

kan få rare gevir pga skader. hvis den har hatt en skade i høyre baklår, under fremvoksing av gevir, så gir dette utslag på venstre gevir. som sagt så kan skader på høyre side av dyr gi hemmet vekst av venstre gevir, og skade på venstre side gi hemmet vekst av høyre gevir. kan selvfølgelig være andre årsaker og.

Link to comment
Share on other sites

Som Sauer skriver, husker du om det var skade på motsatt side bake?

Lår eller pung?

manglende testikkel på ene sida kan også gi dette utslaget.

Eg har no gåande 3 gennerasjoner med 1 gevirstang.

Piggbukk 4 greiner og 6 greiner i ett av mine terreng so det er tydeligvis arv inni bildet også.

Prøvde å få tatt ut den største i år, men vart lurt gang på gang... :oops: han hadde ett harem på 10-12 hodyr så er ikkje problem å hevde seg med en gevirstang tydeligvis...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...