Jump to content

Århundrets råeste jaktklær??


pow

Recommended Posts

Jeg var egentlig på utkikk etter varme innersåler til broren min (etter han fikk frostskade på foten etter -20 grader på skiflyging i Vikersund :oops: ) og landet på disse som virket utrolig imponerende. http://www.aerogel.com/markets/Case_Study_Everest_web.pdf

 

Etterpå søkte jeg nyskjerrig rundt på nettet etter flere produkter laget av isolasjonsmaterialet Aerogel (Zeroloft) da jeg oppdaget denne videoen med Jaktklær som sjokkerte meg ganske mye.. Er det mulig?? (Han spruter flytende nitrogen på en jakke ganske langt ute i videoen)

 

Det er Aspen Aerogels som har patentet på denne isolasjonen:

Link to comment
Share on other sites

Flytende nitrogen er ikke så spes som enkelte tror, med en godt isolert termos er holdbarheten ganske god. Og det er ikke slik at alt bunnfryser umiddelbart i kontakt med dette, har da puttet fingrene i flytende nitrogen før. Bare ett sekund eller to av gangen, så ingen grunn til å finne ut hvor langt en kunne dra det, men det var helt uproblematisk.

 

Forøvrig virker tøyet særdeles spennende, må lese litt mer om det der gitt...

Link to comment
Share on other sites

Ett lite sidespor men husker naturfagslæreren min drakk små mengder flytende nitrogen, fikk også teorien på hvorfor det gikk fint men husker den ikke nå....?

 

Leidenfrost-effekten er det vel det heter. Kokepunktet til flytende nitrogen er -196 grader så når det kommer i kontakt med noe som er betraktelig varmere (som hånden din for eksempel) så vil det så raskt omdannes til gass at det dannes et isolerende lag med nitrogengass mellom den flytende nitrogenen og den varme overflaten. Det samme opplever man når man søler vann på en varm kokeplate, vanndråpen danser rundt og bruker lang tid på å fordampe.

 

Mythbusters demonstrerte den samme effekten ved å dyppe en våt finger i smeltet bly (hvis jeg husker riktig)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...