Jump to content

H&K P7 - verdi?


Doppelganger

Recommended Posts

En i klubben vil selge meg en P7, men vil ha et bud fremfor å si en pris. Pistolen er ikke brukt/skutt med siden den forlot fabrikken og fremstår som ny. Det følger med 4 stk. 8 skudds magasiner, et Bianchi militærhylster og en veske til å oppbevare pistolen. Alt fremstår som nytt.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe en CZ 75, men vurderer å gå for denne i stedet, men hva skal man by? Er det noen som har en formening om hva prisen på noe slikt burde være?

Link to comment
Share on other sites

Et nydelig våpen, langt mere presis en de fleste 9'ere.

Hvilken modell er det? PSP eller M8. M8 har magasinutløser i bakkant av avtrekkeren, der den pleier å sitte på pistoler. PSP eller bare P7 har magasinutløseren nede under grepet. Det er ikke et minus siden den utløseren er i en klasse for seg selv, sammenlignet med andre. Men PSP mangler varmeskjoldet i toppen av avtrekkerbøylen, og jeg lover det blir varmt.

 

P7M8 kostet vel drøye 12.000,- her hjemme før den gikk ut av produksjon. Fire magasiner er et stort pluss om de er orginale, for de er dyre.

Dette er ikke det mest lett solgte våpenet som finnes, sikkert p.g.a størrelsen og litt hissig rekyl.

Mitt grove tips vil bli ca. 6-7000,- kanskje 8000,- for ubrukt en M8 med 4 mag. PSP'en bør ligge et par tusen under.

 

USA priser er som vanlig hysteriske. Faktisk også i Tyskland, men da kun sivile utgaver. Våpen med politistempel vil ingen ha av en eller annen grunn. Det har ført til at de etterhvert har blitt meget flinke til å fjærne slike stempel.

Link to comment
Share on other sites

Takk for nyttig svar! Prisoverslaget ditt stemmer bra med magefølelsen :D

 

Det er forøvrig en PSP med germansk mag-utløser (dvs. det står P7 på skjeftet, så jeg antar dèt er den korrekte betegnelsen, men det er altså ikke en P7M8). Er den varmegangen et stort problem, eller mer et irritasjonsmoment? Kan man gjøre noe med det (montere varmeskjold)?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har en P7M13, regner med at konstruksjonen er lik, og på den blir varmgangen litt for mye av det gode etter 2-3 kjappe magasiner, da er det bare å legge den i fra seg og vente. desverre :( Ellers er det et godt våpen, avtrekket er for enkelte litt "merkelig" langt og seigt, men det er smak og behag alt i sammen...

Vær obs på at reserve deler her i Norge er dyyyre og det er en del fjærer og dill dall som kan ryke på den, heldigvis er det forhandlere i statene som er en god del rimeliger.. :)

Link to comment
Share on other sites

...og M13 har varmeskjold :D

 

Om det går å ettermontere varmeskjoldet vet jeg ikke, men hvis det går er det noe jeg vil tenke på.

Min P7 er uten, og blir god og varm etter en 48 skudds PPC match ( 6+12+12+18 skudd )

 

Ang. modell betegnelser så er PSP eller P7PSP den første. Før P7M8 var det en liten serie som bare het P7 (Min :mrgreen: ). Senere kom M13 en double stack M8. M10 er i .40 S&W, og P7K3 er en litt annen modell uten fastløp, som ble levert i sett med tre forskjellige kaliber.

Link to comment
Share on other sites

...og M13 har varmeskjold :D

 

Om det går å ettermontere varmeskjoldet vet jeg ikke, men hvis det går er det noe jeg vil tenke på.

Min P7 er uten, og blir god og varm etter en 48 skudds PPC match ( 6+12+12+18 skudd )

 

Fant igjen Våpenjounalen 1/81 hvor Vidar Nakling testet P7. Han og Erik Braathen testet den på skytebanen og sistnevnte hadde en maratonserie på 120 skudd "så fort som de to assistentene hans klarte å lade magsinene". Pistolen ble da så varm at man ikke kunne ta i avtrekkeren :mrgreen:

Litt mysing på diverse USAnske fora tilsier forøvrig at varmeskjoldet på de nyere modellene ikke er særlig effektivt, hvilket jo Torsteins innlegg også indikerer. Det ser ut til å være enighet om at P7 & co blir varme, men at man ikke ser på det som et stort problem. Uansett tror jeg at varmegangen vil bli til å leve med for mitt vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...