Jump to content

regler for førstegangskjøp av hagle??


liedholm

Recommended Posts

Hei, jeg skal nå kjøpe min første hagle. Kan noen forklare meg hvordan jeg skal gå fram med søknad, når jeg kan kjøpe osv? rekkefølgen på ting. Haglen jeg skal ha skal spesialtilpasses, noe som tar litt tid, kan det starte før jeg har fått svar på søknaden? Håper noen kan forklare dette for meg:)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Du bør gjerne først starte med å studere våpenforskriften.

Her er en link:

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-2009 ... 04.html#13

 

Som du ser er det i §10 en aldersbegrensing på 18 år for å få våpen men det er det er i annet ledd gitt dispensasjon med forbehold om 6 mnd aktivt medlemskap i skytteforening eller bestått jegerprøve. I tillegg er i trede ledd et forbehold om at våpenet skal oppbevares av myndihetsperson.

 

Jeg vet ikke om du ønsker å bruke våpenet til øvelsesskyting tilsluttet en klubb eller til jakt.

Som du ser i våpenforskriften §12 og § 13 er det forsjell på det. Er du fylt 16 men ikke fylt 17,5 år vil det ta minimum 6 mnd før du får våpentillatelse til øvelsessyting men det tar tiden det tar å ta jegerprøven for å erverve våpen til jakt. Jegerprøven kan du ta fra du er 14 men våpen får du ikke erverve før du er 16.

 

 

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er men det anbefales uansett på det sterkeste at du studerer hele våpenloven. I tillegg er det noe som heter gjeldende praksis for loven er ikke heltomfattende og har noen få spriker så det kan være på sin plass å studere politidirektoratenes rundskriv i tillegg.

 

Når det gjelder forberedelser på ditt våpen så er det ikke noe som tilsier at du ikke har lov til det. Om en våpenforhandler selger et våpen til deg og samtidig gjør utbedringer på dette er det i utgangspunkt ingen som kan nekte han det med henvisning til våpenforskriften.

Det han ikke kan gjøre er å utlevere våpenet til deg før du har fått våpentillatelsen men da faller vel noe av vitsen bort også tenker jeg......

 

Jeg anbefaler deg likevel å starte i den enden som til slutt gir deg våpentillatelse. Hagler er det flust med på markedet selv om tilpassing tar litt tid...

mvh

blackpowder

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...