Jump to content

dreie gjenger på egen hånd


vectra

Recommended Posts

gjør dette sjøl eg og har samme bakgrunn som deg.Når du jobber som maskinarbeider har du mest sansynlig bedre tilgang å stødigere maskiner enn de fleste børsemakere.

Når du først har pipa ute kan du jo kjøre full pakke å rette kasse å bolt.vett egentlig ikkje om det har så mye for seg men eg gjør det på egne rifler å de går veldig bra

 

s

Link to comment
Share on other sites

Bare ikke gjør som meg.

 

Skulle gjenge om mauseren fra M14x1,5 til M14x1, en grei jobb på en rolig søndag. Jobben så ut til å gå greit, bortsett fra at jeg måtte kutte gjengene litt dypere enn jeg forventet før mutteren ville entre. Jaja, de ble jo trange og fine, så det stemte vel. Først når børsa var ferdig montert og satt tilbake i skapet demret det for meg. Fremfor å stille over toppsleiden avanserte jeg den bare halvparten av kuttet, det skal utgjøre det samme og er enklere å forholde seg til. Altså halvparten av skjærdybde, ikke diameter som jeg gjorde. *klaske*

 

Joda, ene flanken var på 30°. Er det mulig å være så teit? Så nå er det bare å plukke ned børsa igjen og gjenta jobben, hadde heldigvis kappet den litt lenger enn planen og det er uansett ikke så nøye om den er nøyaktig 550mm. Men likevel da...

Link to comment
Share on other sites

Når du først har pipa ute kan du jo kjøre full pakke å rette kasse å bolt.vett egentlig ikkje om det har så mye for seg men eg gjør det på egne rifler å de går veldig bra

 

s

 

Litt OT, men håper det går bra.

Hva er det som rettes i en låskasse? og hvordan gjøres dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For å rette kassen må du ha ein slipt dor som er tight i det runde hullet i kassa bruk 2 klokker m ca 25 cm avstand rettes innenfor ,01 mm skulder og låseklakker sopes av ofte ikkje mere enn noen hundredeler men til det er clean flate gjengene åpner eg somregel ein tiendel å kjører et sop over. sluttstykket rettes innenfor samme toleranser og sopes av bak låseklakker og i flaten som entrer hylsa.

Men som sagt eg vett ikkje om det har no for seg men har bare fått som ein vane å gjøre det.men eg har ingen rifler som går dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...