Jump to content

Helmantel 30-06


Madman

Recommended Posts

Du er vel ute etter en lett kule, og med god presisjon?

Lapua har gode kuler helt ned på 150 gns.

En fyr på Finn.no selger både 155 gns Lapua Scenar og 150 gns Lock base:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=26783984" target="_blank

 

Lapua lager sjelden noe som er direkte dårlig, jeg vil heller påstå det motsatte. :wink:

 

150 gns kulene kan nok lades til hastigheter som nærmer seg 900 m/s i .30-06, i ei rifle med rimelig god lengde på pipa.

Link to comment
Share on other sites

Du bruker Vihtavouri Raudnakke? :) eller hva ?

Har selv skaffa meg noen 185 grains scenar - tenker jeg legger meg på N160 - i tabellen ser jeg den de oppgir som "precision load" er med N150 krutt, et krutt jeg ikke har. Men, URP er vel rimelig likt vil jeg tro. URP og N160 blir det følgelig. Har tro på den høye bc`en i den tunge kula.

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Prøvde en stige fra 49 - 50 - 50,3 grains N150 krutt. Kule 185grain scenar. Jeg fulgte ladetabellen til Vihtavouri med total lengde på 84 mm og cci200 large rifle hetter. Jeg hadde ikke lapua hylser, så jeg brukte Normahylser som jeg har skutt en enkel gang i eget våpen.

 

Resultatet ble mer enn bra nok presisjon - men trykket steg meget fort. Jeg regner med at det hadde med hylsene å gjøre? Det er den eneste komponenten som jeg vet skiller seg fra Lapuas egne. Tennhettene som er brukt hos lapua, kjenner jeg heller ikke. I Lapuas egen test bruker de et løp på 63 cm - min er på 53cm.

 

I lapuas egen tabell har de 778 m/s ved 50,3 grains. Dette er maksladning og også markert som deres "accuracy load". I min børse var det 792 m/s ( 4 skudd nesten lik hastighet) allerede ved 49 grains

 

Ved 50 grains hadde jeg (827 -832) m/s - et av skudda hadde et noe tregt hevarmsløft

 

50,3 grains 842 m/s - tungt hevarmsløft og klart merke i støtbunden - det ble med det ene skuddet....

 

Er det deres erfaring at trykket kommer tidligere med Norma hylsene i 30-06 enn med Lapuas i tilsvarende ?

 

Mvh Langlo

 

Våpen 30-06 Landrømauser med avtrapet løp - kappet til 53 cm og påsatt hausken standard demper

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...