Jump to content

nybegynner rifle


hond43

Recommended Posts

trenger litt hjelp anngående innkjøp av rifle, busjett max 10000. skal jakte skarv, hare, rev, rådyr og hjort.

 

har fått følgende tilbud:

 

husqvarna m96 6.5x55 m/shirstone silver 4-12x56 7100.- brukt våpen

husqvarna 1600 3006 m/shirstone silver 4-12x56 9100.- brukt våpen

marlin xl7 308 m/zeiss 2-8x42/3-12x50 9800.-/10200.-

savage edge 308 m/nikko stirling diamond,oppl,ret 3-12x56: 7200.-

ruger hkm77rfp 6.5x55 m/leupold vx1 3-9x50 9500.-

 

noen gode tips og råd?

Link to comment
Share on other sites

Leupold ligger et stykke under Zeiss i optisk ytelse, men er noe av det mest solide som er å få. Helt klart det beste valget av de tre.

Nikko Stirling er helt OK, optisk omtrent i klasse med Leupolden, men ikke like robust. Tåler fint normal bruk.

Shirstone er et utpreget billigmerke. Har ikke utstrakt erfaring med dem, men har sett flere som har brutt sammen både i form av lekkasjer og ustabilt treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Skulle skyte inn en Tikka T3 med shirstone-sikte her i går. Aldri vært borti værre kikkert.. For det første, justeringsmuligheten: nesten ikke merkbare knepp, så ble ren gjetning omtrent.

 

Trådkorset var så tykt at man følte man måtte se rundt det..

 

Selve utførelsen lyste billig lang vei!

Link to comment
Share on other sites

det heller mest imot savage pakken sånn som det ligg an no, føler eg får mest for pengene der, og får faktisk råd til lyddemper i samme slengen;) han som seller shirstone kikkert roser dei opp i skyene og påstår det omtrent ikkje forekommer reklamasjon, og påstår eg får meir for pengene der versus zeissen. har faktisk blitt frarådet zeissen i 2 butikker pga for dyr i forhold til ytelsen.

Link to comment
Share on other sites

haha, med Zeiss får du det du betaler for.

 

Ett godt gammelt ordtak sier "er ikke gull alt som glitrer".

 

Zeiss har noen av de beste siktene som selges uansett prisklasse og bruk. Faktisk er de fleste Zeiss produkter slik.

 

Men å påstå at Conquest/Duralyt er "spitzenklasse" er å prate mot bedre vitende. At de er gode kjøp i sin prisklasse kan de nok være avhengig av hva du sammenligner med.

 

Poenget med merkevare er jo akkurat dette, brukere oppfatter merkevaren som så sterk at det ikke er tvil om at en bestemt vare er knall, nettopp fordi varenavnet er forbundet med ett sett kriterier. Er jo ingen tvil om at Zeiss kapitaliserer på varemerket sitt med de rimelige utgavene.

Link to comment
Share on other sites

Leupold ligger et stykke under Zeiss i optisk ytelse, men er noe av det mest solide som er å få. Helt klart det beste valget av de tre.

Nikko Stirling er helt OK, optisk omtrent i klasse med Leupolden, men ikke like robust. Tåler fint normal bruk.

Shirstone er et utpreget billigmerke. Har ikke utstrakt erfaring med dem, men har sett flere som har brutt sammen både i form av lekkasjer og ustabilt treffpunkt.

 

Nikko Stirling må vel i anstendighetens navn rangeres under det meste annet. Sønnen min har en Nikko Stirling ducttape'et på et lekevåpen av plast!

Link to comment
Share on other sites

Og Bushnell og Bausch & Lomb er bare søpla - siden en får Bushnell sikter til 400,- også. :roll: B&L Elite håndkikekrter er fra

fugletitter miljøer regnet som helt på høyde med de nest beste fra Zeiss/Swaro og Leica. Men det er litt på siden å sammenligne det med en fast 4x32 Sportman

Generalisering er sjelden en vinner for noen part i en diskusjon.

 

Om du sammenlinger en Nikko med 6x zoom, skikkelig garanti og produsert på rette plassen er den minst like bra som Leupold/burris/Weaver/Nikon i samme størrelse i samme prisklasse. Ligger/lå det en test på klikk av 1500,- Nikko Stirling

 

Men alt avhenger av pris og utførelse. Ja du får Nikko som er Brio kvalitet. De er ikke importert til Norge på endel år så vidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

skal jakte skarv, hare, rev, rådyr og hjort.

Hvor viktig er skumringsegenskapene, blir det bøjakt på hjorten f.eks?

Hvis ikke, trenger du da 50-56mm objektiv? Et slikt stort sikte blir endel mer "klumpete" enn et på 40-42mm etter min mening?

 

En kamerat av meg hadde Shirestone Silver 3-9x40 på rifla for ca 10 år siden. Sammenlignet med min Leopold Vari-XII , så la jeg med en gang merke til hvor ufattelig kresen den var på øyeavstand og -plassering. Inntrykket jeg fikk var ren jalla - ligg unna!

En annen kamerat har en Shirestone Gold 3.5-10x44(?) på ei børse, det er en mye bedre kikkert men som sikkert også koster 2-3 ganger så mye.

Kjenner ikke til Shirestone 4-12x56, men syns de riflene var høyt priset.... :?:

 

Har en Nikko Stirling 4x32 på salongen. Helt grei til prisen (400,- :lol: )

 

Skulle jeg kjøpt "billigkikkert" idag , så tror jeg det ville blitt Nikon Prostaff, den var overraskende bra optisk til prisen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...