Jump to content

375 wby ladninger??


375WBY

Recommended Posts

Jeg har en Brno 375 wby. Er det noen som har noen erfaringer med kuler og krutt til denne?? Er i gang med å teste

litt selv, og har funnet ut noe. Jakt ladningen er i boks, men skulle funnet en treningsladning med lett kule, og ikke for mye

hastighet. 200grs. sierra gikk bra når jeg kom opp i 930 m/s!! 8)

Kunne tenkt meg en ladning med litt lavere hastighet enn denne.

Link to comment
Share on other sites

Du mener sikkert 378 weatherby...?

 

Hele Ladeboken 4 er tilgjengelig på Nationalbiblioteket i digital form:

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2009032404076

 

240 wby mag side 302

7mm wby mag side 358

300 wby mag side 394

340 wby mag side 428

378 wby mag side 466

460 wby mag side 488

 

Klikk på venstre bilde for å bla fremover, og klikk på høyre bilde for å bla bakover.

Link to comment
Share on other sites

375 Wby er egentlig en 375H&H Imp med dobbelt radius skulder. Det er en at de patronene som tjener mest på å bli Improved. Mine hylser øker volumet med 8-9% etter skyteforming. H&H hylser som blir skyteformet blir litt for korte, men det fungerer greit. Beste er jo selvfølgelig original messing - men disse er ikke på langt nær alltid tilgjengelig. 375 Wby kan enkelt lages av ett H&H kammer - vips så har du ca 50m/s mer enn i en H&H med samme trykk med en 300grs kule. Normalt sett får en 835-850m/s med en 300 grs kule som putter den mitt imellom 375H&H og 378 Wby. Sistnevnte er en håndfull for ett overveldende flertall av skyttere.

 

375 Wby er en halvtam villkatt så data er jeg egentlig ikke så inmmari keen på å legge ut på åpent forum, da de kan vareiere ganske mye fra kammer til kammer. Om jeg sammenilgner mine data med Norma sine skiller det mye men hastighetene er veldig tilsvarende.

 

Både Norma og Hodgdon har data liggende på nett med ulike kuler så du har ett bra utgangspunkt der

 

Pipa mi er sær som f*** og har svært begrenset appetitt. Mange krutt som gir bra hastighet, men i den siste rifla mi er det kun VV N-160 som gir presisjon med 300grs kuler. Lettere kuler enn 270 grs har jeg aldri sett poenget med i patronen da det er fort gjort å se for seg stort vilt som enten kan finne på å ete deg opp eller trampe deg flat med en slik en i skapet. Til mindre vilt finnes det mange andre mer egnede patroner. Problemet er at 160 egentlig er litt for sent og gir veldig fulle hylser. URP, 204, RH 19 og VV-550 er beste egnet men passer som sagt dårlig i min. Kort fortalt er kruttvalgene i 375 Wby de samme som i en 30-06.

 

Jeg har brukt de fleste premiumkulene som er å oppdrive i min. Swift, NF, TBBC, Woodleigh og Nosler har alle blitt brukt på vilt her hjemme. Kun NF som har vært med andre steder. Sp og Cup Point er god kombinasjon på tykkhuder.

 

Favoritt ladningen til normalt vilt er 270 NF foran 92 grs 160. Den ladningen er ganske hardt komprimert, men går godt og gir ca 870m/s i pipa mi. Presisjonen med jaktkuler har aldri vært helt overlegen - men så lenge rifla skyter under 30mm er jeg egentlig fornøyd til jakt. Sølvpapirkulene til Sierra og Hornady har blitt brukt på bane og jeg har flere ganger hatt trekløver på 14-15mm utvendig med Hornady BTSP 300.

 

250 Swift har også vært brukt, men etter at kulene ble sittende i skinnet på andre siden i flere småelger etter hverandre ble det besluttet at dette var for lite kule i for mye patron. Elgene tok kvelden og klagde ikke - men ei kule fra en 375 bør ha tverrsnitt nok til å skyte igjennom større vilt enn en 150kg norsk elg. Til slikt vilt er det bedre alternativer som også er lettere å skyte godt med.

 

Det er ikke til å stikke under en stol at det skjer ting når en trekker i avtrekkeren. Rekylen er mye raskere enn i en vanlig 375 H&H og du må holde skikkelig i stokken. Treffpunktsendringer på 15-20cm på 100m må du forvente om du ikke er våken og har forskjellig rekylopptak. Egentlig litt som å skyte Kimber i 300 som veier 2,9kg :-) en må være våken. Og smellen er ille. Undertegnede har egentlig pensjonert sin da tester etter 4 år med bruk visste 70% nedsatt hørsel på venstre side. At denne skal ha all skylden er nok feil - men konstant summetone hele høsten er jo som regel ikke noe godt tegn...

 

Såp jeg vet ikke helt hva du ønsket deg av brukererfaring, men det var litt om mine.

 

Idag ville jeg nok heller bygget meg en 416 Rem på samme våpenet. Til de største er jeg sikker på en 416 er ett bedre valg enn en 375. Til mindre vilt har jeg nok andre alternativer til at det er nødvendig med noen all round løning i en halv-grov en. Ville også valgt en 416 Rem og ikke en Rigby da en får samme effekt, med flere patroner i magasinet. Tradisjonalistene rynker sikkert på nesa av det, men funksjon slår som regel alltid form i min verden :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret. :) Grunnen til de lette kulene er att vi er noen kamerater som skal ta med 375 på jaktfelt o.l

Jakt patronen, en 270 grs. Barnes TSX fungerer veldig bra!! 890 m/s og samler 2-3 cm.

 

Jeg har hatt denne børsa ett halvt års tid, og fått byttet ut orginal stokken med en halvfabrikat som jeg har tilpasset. Det ble en helt annen børse å skyte med etter det!! :mrgreen: (Bare kos nå) He He

 

Det merkes alikevell når Barnes kula drar i vei, men det er litt gøy å ha noe med litt trøkk i!!

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd forskjellen på 50-60m/s forskjell med en 300grs kule? Forskjellen er minst like stor som forskjellen mellom en 308/30-06 og 300 Mag med 180grs kuler.

 

Ikke sikker på hvilken erfaring du sitter inne med angående kaliberne? Men om du ikke merker betydelig forskjell mellom de nevnte har du ikke skutt nok med dem til å få erfaring å prate om. Eller så er jo selvfølgelig partielle lammelser også en mulig forklaring ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en 375 wea. Og ja, det er mer trykk i en slik enn i en standard H&H.Jeg har et375 H&H løp til Blaseren nå, men jeg bruker stort sett lyddemper på når jeg skyter med det, så rekyl og fare for hørselen er eliminert.

 

Jeg tror at jeg har liggende de ladedataene jeg brukte i min rifle. Trådstarter, er du en erfaren hjemmelader? Jeg kan se etter mine data og sende de på PM hvis du er det. Har liten lyst til å dele ladedata i et såpass utrad kaliber om du er ny i gamet. Siden mine ladninger var ok i min rifle men det er ikke sikkert at de er ok i din. Jeg bruker forresten 200 grains kule en stund, beregnet på 374 winchester om jeg ikke husker feil. Fikk ikke den store presisjonen, men det var en fabelaktig varmint effekt ved anslag :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke kalle meg erfaren i gamet, men jeg "spiser" ikke alt jeg leser eller får av ladedata som

Noen fasit!! Begynner lavt og jobber meg oppover med krono som hjelpemiddel!!

Jeg har samlet en del, som jeg har funnet på forskjellige nettsider, og feks. Hodgdon tabellene ser litt høye ut hvis en skal se på sammenlignings tabellene mellom hodgdon og vit kruttet.

 

Tar imot det jeg kan få, så har jeg Mere samenligninger og se på.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikker på hvilken erfaring du sitter inne med angående kaliberne? Men om du ikke merker betydelig forskjell mellom de nevnte har du ikke skutt nok med dem til å få erfaring å prate om. Eller så er jo selvfølgelig partielle lammelser også en mulig forklaring

 

 

 

Da har jeg vel ikke skutt nok :roll:

 

Blir vel pent nødt til å høre med trådstarter om ikke han vil stille råtassen sin til disposisjon, så jeg kan erfare det store forskjellen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikker på hvilken erfaring du sitter inne med angående kaliberne? Men om du ikke merker betydelig forskjell mellom de nevnte har du ikke skutt nok med dem til å få erfaring å prate om. Eller så er jo selvfølgelig partielle lammelser også en mulig forklaring

 

 

 

Da har jeg vel ikke skutt nok :roll:

 

Blir vel pent nødt til å høre med trådstarter om ikke han vil stille råtassen sin til disposisjon, så jeg kan erfare det store forskjellen :mrgreen:

Siden du bare har en slapp H&H!! :lol: kan du når som helst få prøve "Råtassen" He He!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...