Jump to content

Avtrekk og reyklopptak


Veivisaren

Recommended Posts

Hei. det du spør om har ikke noe enkelt svar.

 

Avtrekket går inn i tre faser(hvis du har " slakk" fram til trykkpunkt)

Først er trykket frem til trykkpunkt, her er jeg i pustefasen og i ferd med å puste halv ut etter et skikkelig magedrag.

 

Jeg finner treffpunketet og i det jeg er fornøyd, øker presset på avtrekket. Trykket blir større og større helt til skuddet går. i det skuddet går liker jeg å tenke at jeg skal følge skuddet helt fram i målet. det er her tredje og siste fase kommer inn og det er ettertrykk. ettertrykk er avsluttningen på skuddet og en slags bekreftelse på at skuddet har gått, for du skal i teorien ikke vite når skuddet går.

 

et godt rekylopptak har du i det siktebildet er tilnærmet det samme som da skuddet gikk, når rekylen er over. Å få til dette krever mye trening. En enkel oppskrift på veien er å finne nullpunktet. nullpunktet er der du i stillingen har siktebildet når du slapper av. altså dit du naturlig faller i stilling. Er dette langt utenfor der du skal treffe må en ta opp igjen stillingen og legge til kroppen på nytt.

 

for å få til et perfekt rekylopptak må linja i våpnet gå av rumpesprekken, men ofte vil den gå ned i høyre bein eller rumpeball. men dette er trening trening trening. DFS har en del materiell om dette hvis du vil vite mer.

 

håper dette var til hjelp

Sondre

Link to comment
Share on other sites

Noe av det viktigste med disse teknikkene er at det gjøres likt hver gang. En god skytter har derfor behov for å forstå hva man gjør rett, eller bør gjøre rett, slik at man kan legge fokus på dette.

Det er nok flere teknikker som kan gi god skyting, men det viktigeste for meg er å finne en teknikk som faller naturlig slik at sannsynligheten for å repetere den 100% blir størst mulig.

Link to comment
Share on other sites

hvis du har mykt anlegg forran, holder det med et fast grep i bakkant, såkalt mg-stilling. Men det aller viktigste er at trykket mot skulder og kolbekappens plassering er likt hver eneste gang. Det er ingen easy way, kun trening som tidligere nevnt.

 

Sondre

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...