Jump to content

Første forsøk med slagfeller


Slingshot

Recommended Posts

Satte ut fellene mine for første gang i går

 

163433_10150125743454224_544954223_7880838_1011983_n.jpg

 

Brukte kajakken til å komme meg ut med fellene. Boksene tar en del plass så det er lettere å ta dem med sjøveien :D

163795_10150125743509224_544954223_7880839_687479_n.jpg

 

Slik ser boksa mi ut ved inngangen uten lokk.

 

36257_10150125743554224_544954223_7880840_1784074_n.jpg

 

Front med lokket på, Ca 6,5 cm åpning. Skrudde på en plate med mindre hull pga at jeg har sett en del oter i dette området.

 

168241_10150125743589224_544954223_7880841_7896090_n.jpg

 

Sett fra siden, denne er en del lenger (ca 60 cm) en hva som kansje er vanlig. Dette er for å ha mindre sjangs for feilfangst og evt skade på nyskjerrige forbipaserende. Det er ikke ofte det er folk i desse ommrådene, og spessielt ikke på vinteren. Valgte likevell en slik løsning. Tror ikke det er andre som driver med fellefangst heromkring, og dersom folk eller dyr kommer til skade er sirkuset i gang regner jeg med. :?

 

163836_10150125743619224_544954223_7880842_59157_n.jpg

 

Egner med ørret fra i fjor

 

167117_10150125743409224_544954223_7880837_4175342_n.jpg

 

Så etter fellene i dag, og jaggu var der ikke en mink der allerede :mrgreen: Kjempe morro start på fangslinja mi :wink:

 

Mvh Sling :D

Link to comment
Share on other sites

Jøsses, så ikke at fella sto feil vei :oops: Fella minken har gådt i sto rett vei. Den har kommet inn i fella og var på vei ut :shock: Ikke skjønner jeg hvordan den har klart det, der er ikke mye plass å gå på.

Får ta en tur å snu den fella som er gal vei. Takker for tipset :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker karer. Boksene er laget av ca 1,5-2 mm blikkplater. Lagde knekker på dem på 14 og 16 cm + 2 cm for å ha en kant å sette blindnaglene i skjøten. Samme metode på endene. I lokket er det litt spenn i "brettene" slik at det sitter skikkelig. Ganske kjapt og enkelt å lage, trenger bare vinkelsliper, borremaskin, blindnagletang et borr og en passelig hullsag :P

Link to comment
Share on other sites

Skjekka fellene seint i gårkveld. Ingen mink denne gangen. Likevell var ene av fellene utløst og agnet var borte :( Dette var samme fella som jeg har fått to mink i tidligere. Har skjekka det med døgang i mekkanismen og mener det ser greit ut. Det ble gjort før fellene ble satt ut. Det var ingen "spor" å se i fella eller i saksa på fella. Fellene har nå begynt å ruste en smule, kan det være årsaken pga sein utløsning? Har dyen klar, men tenkte å bruke dem ut sesongen først. Dogen står nå på det midterste hakket. Den sto på det ytterste hakket, har dette noe å si? Hva bruker dere?

 

Mvh Sling :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter dogen på ytterste hakket(lettest avtrekk) og utløseren inn i fella. da får jeg kombinert nakke og kroppsslag. det jeg ser du ikke har på kassene dine er en "mothake" i de sporene du har laget for fjærene. Hvis du lager noe som holder fella på samme plass i sporet får du et mer likt utgangspunkt fra gang til gang. Slik det er nå kan minken skubbe fella innover mot agnet, og når den løser ut får fjærene "spenntak" i bunnen av sporet slik at dn spretter lenger bak på minken, slik ser det ut for meg har skjedd på den første minken din. Egentlig kan du bare poppe fast en tapp midt på sporet , men ikke lenger opp enn at du får fella forbi selvfølgelig, da kan du bare presse fjærene ned når tappen er mellom fjærbøylene og vips så sitter den begge veier.

Vanskelig å forklare for meg her, men skal se om jeg får lagt inn et bilde senere.

Link to comment
Share on other sites

Googlet litt på "slagfeller/lovverk":

 

http://www.dirnat.no/friluftsliv/jakt/f ... er_viltet/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Sakset fra linken:

 

... Slagfelle til mår og villmink skal ha en slagmekanisme som slår ovenfra og ned ...

 

Står så, ja.

 

Kjøpte en liten slagfelle på Jakt og Fiskedager i Sjølysthallen i Oslo for styggmange år siden. Fant ut at den ikke var lovlig å bruke da, men dette har visst endret seg.

Dvs. man må søke i hver enkelt kommune om å få bruke slike, ser det ut til. Så da blir det vel mest nei i kommuner i Midt-Norge, frykter jeg? Hvis det ikke dreier seg fellefangst på øde små øyer?

 

Ja, og jeg "frykter" at hvis jeg satte opp en felle med en fiskebit i kunne løskatter gå i fella.

Det ville jo være leit, ville det ikke det? Eller ville det ikke være det..... :?:

Link to comment
Share on other sites

Tillatelse fra kommunen gjelder bare slagfeller til grevling og rev.

Ei felle som ikke var tillatt for noen år siden er neppe tillatt i dag heller. Derimot er det en del feller som var tillatt, men som nå er forbudt.

Minkfeller skal bygges inn slik at katter ikke går i dem.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Har ikke rukket å hente fellene ennå. Må se om jeg kan få gjordt det i i kveld. Slik som jeg har ordnet inngangen på fellene tviler jeg på om en katt kan komme inn, det er bare en 6-6,5cm åpning i dem. I tilleg står fellene der det normalt ikke ferdes katter. Når jeg har strupet hullet ned såpass mye er det fordi jeg ønsker å fange mink, og ikke noe annet en mink. Har man planer om å ta andre dyr finnes det ganske sikkert både tryggere og mere humane måter en å bruke en CB 120. Vi har et annsvar og et rykte å ta vare på, om kattene begynner å forsvinne sammtidig med at det dukker opp feller ødelegger vi jo bare for oss selv :wink:

 

Ellers så skal jeg legge ut noen mål til deg når jeg får hentet boksene Lars, husker ikke helt dimensjonene.

 

Ønsker dere en skrekkelig god helg :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...