Jump to content

Lading av .425 Express


freedom

Recommended Posts

Har anskaffet meg ei ny rifle.I kaliberet .425 Express.

Til orientering kan det sies at dette er en .300win mag som er oppnecket til og ta .423 kuler.Dvs at kaliberet går greit i en mauserkasse.

Problemstillingen er som følgende: Eneste ladedata jeg har funnet er 400gr kule ,hodgdon 4895,73 gr skal gi 2450 fot.

Jeg har kjøpt inn 300gr kuler som jeg ønsker og prøve i rifla.Men har kun tilgang på finsk krutt.Tenker da på alternativene:

N120,N130,N133 samt N530 som jeg har kjøpt inn.Fortrinnsvis ønsker jeg og redusere ladningen,da 400gr kule i 2450f er ganske briske greier.

Er takknemlig for innspill ang lading av dette kaliberet.Da jeg føler meg på usikker grunn i forhold til referanser til andre og lignende kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Først. Gratulerer med gromt kaliber. Må da være skikkelig æljvelter det her. :) Det er et snevert kulevalg i kal.423 , men det behøver ikke å bety noe.

 

Du er i alle fall ikke på jordet når det gjelder kruttvalg. Vihtavuoris Burning rate chart (på side 3 i brosjyren i linken) har jeg god erfaring med fra tidligere sammenlignelser av krutt, så vi tar en titt i den:

http://www.lapua.com/upload/downloads/brochures/2011/vihtavuorireloadingguideed9.pdf

Her ser du at Hodgdon 4895 er på linje med N-550. Ikke dermed sagt at disse kruttene er helt like i brennhastighet, men de ligger nærme nok til at de direkte kan sammenlignes.

Let så opp ladedata hvor både Hodgon og Vihtavuori krutt er representert, og du får enda en pekepinn på hva du kan sammenligne med og hvilke kruttsorter som egner seg.

 

Som referanse kan du se to ganger på 10,75x68. Du har litt mer volum i din 425, men de er slett ikke langt unna hverandre. De har samme kulediameter til og med. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...