Jump to content

harepest


skoging

Recommended Posts

Dersom haren virker frisk og rask og ikke har en rar adferd, hadde jeg ikke bekymret meg serlig for harepeset. Den subspeciesen av Francisella tularensis som er vanlig her, heter holarctica og er den "snilleste" av de fire kjente subspeciesene. Det er ofte slik at når folk kommer til legen så begynner sykdomsbildet å bli bedre. Skulle du bli dårlig/få symptomer etter harejakt, har du fordelen av at du mistenker tularensis og kan raskt få stilt riktig diagnose og få behandling. Det er værre med de som har fått en lemmen i brønnen, og ikke har peiling på hva som feiler dem. Tularemi er nok ikke det første legen kommer til å tenke på da.

 

Jeg pleier å ha med meg nitrilhansker hvis jeg er veldig i tvil, men det hjelper nok ikke mye hvis haren først har Francisella. Mitt beste tips er å ikke røre dyr som ser syke ut eller har rar adferd. Jakter du i et område hvor det er lite hare, og i tillegg ikker er toppgnagerår, er det også lite sannsynlig at harene har francisella. Harepest "oppstår" som regel når tettheten er stor.

Link to comment
Share on other sites

Francisella tularensis har forårsaket et dødsfall i Sverige i følge siste utgave av Villmarksliv :!:

 

Da er det god grunn til å bli paranoid :lol::lol:

Jeg skal ikke begynne og legge ut om hvilke mikroorganismer som tar flest liv, men tror nok mange ville bli overrasket over hvor mange som dør av de "vanlige" mikrobene som vi omgås til daglig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan vel utvikle lungebetennelse hvis man er borti eller i det hele tatt puster inn hvis du er veldig nære harer med pest. Og lungebetennelse tar endel liv i løpet av året

 

Den mikroben som er kjent for å forårsaker dødelig pneumoni er F. tularensis subspecies tularensis. Den finnes stort sett i Nord Amerika og er ikke et problem hos oss (enda).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at harepest forkommer mest der det er .- for mye hare :!: Hadde jo en lik tendens med revskabben.

 

Stemmer dette :?:

Det stemmer.

 

Mener å huske at pesten har oppstått grunnet mye smågnagere som har denne sykdommen i "karantene" og at det er dette som er årsaken til årets harepest?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...