Jump to content

Winchester M1897


Flatin

Recommended Posts

Jeg har arva ei gammal pumpehagle, Winchester M1897. Litt googling på serienummeret sier meg at den ble produsert i 1910. Hagla virker skranglete, og jeg tar ikke sjangsen på noe prøveskyting. Det jeg lurer på er om dette våpnet har noen verdi, eller om det er som skrapjern å betrakte? For meg er den mest et morsomt klenodium som følger familiegården. I følge Google er den produsert i over en million eksemplarer, så særlig sjelden er den ihvertfall ikke. Er dette noe samlere kan ha interesse av? Jeg er ikke interessert i å selge den, men det kunne vært litt interessant å høre mer om våpnet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik (prod. år 1935) som jeg arva etter oldefar. Den virka noe skranglete på meg ved første øyekast, men jeg leverte den til børsemaker som kunne bekrefte at den var i utmerket stand. Dette er pumpehagler fra dengang det ble bygget våpen med take på kvalitet og ikke så mye på profittmargin. På min er det ikke et gram aluminium, med stål hele konstruksjonen. Mitt råd til deg er å la en fagmann se på børsa og vurdere om den er i brukbar stand. Smekrere pumpehalge i kal.12 finner du ikke.

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ er salvsagt å selge den til meg :mrgreen:

 

Winchester m1897 benyttes av svært mange westernskyttere og har derfor gått noe opp i pris de siste 20 årene. I usa ligger vel prisene på $400-500 men alt er avhengoig av stand og slikt.

Det er rimelig greitilgang på deler pr i dag og mange som "kan" 1897 pumper. Det er etterspørsel etter dem her i kongeriket også, og de som dukker opp blir fort kjøpt opp av SWS medlemer. Mange foretrekekr en origianl fremfor en Norinco replika.

Jeg ville tro man kunne får rundt 3-4000 spenn for en slik. Igjen avhegneig av stand osv.

 

Som en kuriosa kan det nevnes at Takedown utgavne er vanligere en den som ikek er takedown.

Link to comment
Share on other sites

Denne er take down. Og det fant jeg ikke ut før etter å ha sett en video på Youtube. Konstruksjonen er ikke helt innlysende, ihvertfall ikke for meg ;) Og dette lenge før Autocad og Solid Works var påtenkt.

Å selge den er ikke aktuelt i det hele tatt. Det måtte i så fall være for en så høy pris at jeg ikke har råd til å si nei. Og siden jeg har fått den i arv, så måtte jeg ha delt penga med flere andre. Da er det mye morsommere å ha den selv. I ei gammel seterbu på gården har den opprinnelige eieren skåret inn navnet sitt og årstallet 1889. Seinere emigrerte han til amerika, for siden å komme tilbake i tredveåra en gang. Han hadde da med denne hagla i gave til min bestefar. Seinere har den vært hos min onkel i mange år. Og nå er den "tilbake" hos meg. For noen år siden hadde vi besøk av noen amerikanere, etterkommeren av denne emigranten. Vi serverte dem rømmegrøt og spekemat i den gamle seterbua. Det ble felt noen tårer da vi viste dem navnet og årstallet på veggen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...