Jump to content

Joda, Zeiss ER bedre


hauk

Recommended Posts

Det er gått noken mnd sidan kjøpet no, men i august måtte eg kjøpe meg nytt kikkertsikte - det gamle siktet, Hakko 3-12x56, viste tilløp til "tidvis løs retikkel" - pene samlinger som flytta seg rundt på skiva, utan at eg skrudde.

 

Tid for handletur, og etter eindel diskusjon med flink (dvs kunnskapsrik) selger, evaluering av eigen bankkonto og lyst på ein "skikkelig" kikkert, endte eg opp med Zeiss Diavari Victory 1,5-6x42. Heldigvis.

 

Forskjellen? Eventyrlig. Kontrasten er av ein heilt anna verden, regnet og dugg på siktet er ikkje lenger eit problem, og den pure gleden i å ha kvalitetsverktøy foran augeeplet løfter jaktopplevelsen fleire hakk. Auget slaper av, det går raskere å få viltet i sikte, og at prisen på kikkerten havna på det dobbelte av budsjettet er bare eit vagt minne.

 

Ein kommentar eg ofte får er, "så liten forstørrelse/lysåpning?". Vel, i dei åra eg hadde 3-12x56, var det kun på skytebana at eg skrudde forstørrelsen over 5... 1,5-6 er nok for mitt bruk. Når det gjeld lysåpningen, så er eg overbevist om at meir lys treff pupillen med 42mm Zeiss-optikk, enn 56mm "vanlig" optikk.

 

Eg er på ingen måte optikk-ekspert, men det ER vesentsforskjell i kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes to typer optikk her i verden, tysk, og alt det andre!

Nesten enig, si mellomeuropeisk. De kan sine saker i Østerrike og Tsjekkia også :mrgreen:

Men Hauk har min fulle støtte i sitt valg av sikte - du finner ikke noe mer universalt anvendelig sikte enn 1,5-6x42, og Zeiss Victory er hinsides enhver tvil blant de aller beste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...